Det här med att söka fristående kurser…

kaboompics-com_top-view-of-office-desk-table-with-open-spiral-notebook-pencil-iphone-6-and-black-keyboard
Var förberedd. På längden och bredden.

Ansökan till vårens plugg är nu i full gång. Även jag har skickat in en anmälan till första perioden (förklaring varför kommer i ett annat inlägg). Och det är när jag skickar in denna anmälan som jag inser hur utsatt man är som kursstudent! Kommer man in på ett program är det en räkmacka genom minst tre års studieplanering (jag vet, du måste klara kurserna också!) men läser man fristående kurser sitter man med andan i halsen minst två gånger per år. Man får visserligen stenkoll på alla datum; när man ska söka, när första antagningen kommer och när man kan få plats som reserv osv.

Anyway, nu hade jag alltså planerat att läsa en viss kurs till våren. Loggar in på Antagning.se och tänker att det bara är att kryssa i, ta några ”reservkurser” och sen ta itu med andra, roligare saker i livet. Men icke. Kursen är inställd! Bara så där. Svär högt över (den relativa) orättvisan jag råkat ut för och börjar söka, scrolla och kolla igenom kursutbudet IGEN! Matt är bara ordet. Men efter lite stök hittade jag en likvärdig kurs och få nu snällt vänta på besked till den 8 december.

Till er som funderar på att plugga, gå igenom utbudet noga och se till att ha flera backup-planer. Jag kan också rekommendera att ringa till program- eller kursansvariga och snacka lite. Oftast tycker de att det är kul när studenter vill veta mer, för även om det är samma kurs kan upplägget eller inriktningen skilja sig åt.

Lycka till nu! Kom ihåg att sista datumet för vårens kurser eller program är den 17 oktober.

/Jessica

 

Kommentera

