Tre timmar på bokmässan och vad det leder till

Alla verkligt viktiga saker tar sommaruppehåll. Fotbollsallsvenskan må vara ett undantag, men annars: skolan, SVT:s ordinarie tablå, skidsäsongen, sundhetshetsande nyårslöften, Vem vet mest, det svenska vädret. Vad förenar dem? Jo, de tar sommaruppehåll!

Jag tänkte inte förhäva mig och placera mitt bidrag till studentbloggen bredvid någon av ovanstående storheter. Däremot tänker jag hävda att mitt somriga uppehåll var en fullständigt genomtänkt trick för att få er läsare att känna att jag är LITE viktigare än ni trodde innan ni kom hit.

Nåväl. I helgen var det bokmässa, och jag stod med ett glatt gäng kursare i Svenska språkets monter (alltså, montern som tillhör Institutionen för svenska språket) en liten del av helgen. Det var roligt! Kreti och pleti traskade förbi och språkriktighetstestet som programansvarige Nord hade satt ihop blev en braksuccé. Kommunikatör-Sven fick springa och kopiera upp ny bunt efter ny bunt. Det var roligt!

Mot slutet av min montersession träffade jag en gammal gymnasiekompis. Vi pratade om nutid, dåtid och framtid och livssituationer och studieval. Och hon påminde mig om hur det gick till när jag bestämde mig för att jag ville söka till språkkonsultprogrammet.

Vi bodde båda i Oslo då, typ hösten 2012. Och jag googlade ”utbildning + språk” eller något liknande, nästan mest för skojs skull. Och där dök språkkonsultprogrammet upp och infriade förhoppningar som jag inte ens visste att jag hade. Och allt bara klaffade. Det fanns i Göteborg, där jag ville plugga. Det hade intagning hösten 2014, vilket stämde ganska väl in på den tidsplan som jag började forma i huvudet. Jag skickade naturligtvis inte in någon ansökan förrän långt senare, men den där kvällen framför Google var mycket avgörande.

Jag tänker inte profetera om att ”Se, det funkar att vänta tills Google, morfar eller någon annan med enorm vishet ger dig rätt tecken”, utan jag tänker profetera om att ”Se, det finns vägar som du inte hade en ANING om existerade, och de kan vara roliga att gå!”.

Kom till Göteborg och plugga med mig! Om inga andra argument häftar sig fast hos dig: VILKEN annan studentstad har en bokmässa? Ingen. Och på bokmässor, där träffar man gamla kompisar som startar tankegångar som denna. Och det är mycket värt.

Kommentera

