Tranan-2

Sommarjobb & sommarekonomi

Studenten gör allt för att dryga ut ekonomin. Själv gör jag mer än de flesta genom att jag har en inneboende och jobbar extra vid sidan av studierna. Huvudinkomsten för en student vid sidan av studierna är däremot oftast det så kallade ”sommarjobbet”. Man får chansen att jobba heltid, 170h/månad i 2.5 månader.

Enligt Unionen (länk) har 75% någon form av sommarjobb, men trots det tycker 70% att det är svårt att få. Som Socionomstudent vet jag att dessa siffor bör tas med en nypa salt. Långt ifrån alla sommarjobb är 170h/månad och lyx-”problemet” med att slå i taket för inkomst som student ”drabbar” oerhört få personer.

Enligt uppgifter från CSN (länk) och UKÄ (länk) är det ca 5.5% av de drygt 400 000 studenter vid Sveriges universitet och högskolor som berörs av detta.

Själv ser jag därför extrainkomsten under sommaren som ett välkommet bonustillskott i kassan. Det blir pengar som samlas på hög istället för att leda direkt till ordinarie utgifter – vilket CSN står för.

Mitt sommarjobb – Skara Sommarland!

Själv jobbar jag på Skara Sommarland som ligger utanför Axvall (mitt i skogen bredvid ett nedlagt köpcentrum som ofta kallas för ”spökstan” efter sitt originalnamn Köpstaden).

Jag är Enhetsansvarig för ett par av attraktionerna och möter tusentals personer varje dag och ser till att de får en bra upplevelse och sitter säkert fastspända i vagnen. Jag har jobbat där nu 7 säsonger och när min utbildning närmar sig sitt slut är det med vemod jag inser att Sommarland börjar närma sig sitt slut till sist för min del.

Sommarland är en grym arbetsplats framför allt på grund av arbetsklimatet. Det kan vara jättetungt ibland när det är varmt och mycket människor, men arbetsledarna, arbetskamraterna och framför allt de underbara gästerna gör att sommaren blir guld ändå! Dessutom har vi en del personalaktiviteter och förmåner (som fritt inträde och åkband hela året på samtliga av Sveriges nöjesfält – inklusive Göteborgs Liseberg).

Jämka eller inte?

Jag förordar starkt att inte jämka. Jag brukar få en liten bonus i juni på över 10 000 SEK för att ha betalat för mycket skatt året innan vilket är välkommet fram till att första lönen kommer den 25e juli. Att få hela kakan direkt leder lätt till att man äter upp den innan nästa år. Det är faktiskt 9 månader innan man börjar jobba igen.

Att inte jobba

Endast en sommar har jag inte arbetat mer än 3 veckor på ett underbetalt skräpjobb för ett reseföretag (jag hade fått för mig att variation var av värde). Det sög som man säger. Det sög stenhårt. Som student får man bara ca 7000 kronor i maj som ska räcka fram till 29e augusti. Får man inget tillbaka på skatten är det socialtjänsten som gäller eller helt enkelt flytta hem till föräldrarna. Alternativet är att äta Lidl-spaghetti med mystisk dansk ketchup hela sommaren.

De som inte jobbar får man däremot gott om tid till olika omtentamen osv. vilket kan vara en fördel. Förutom detta är det oerhört värdefullt att sommarjobba. Det handlar inte om karriär (det kommer senare) utan helt enkelt om att det är oerhört tråkigt att inte jobba. Det blir lite Harry Potter-känlsa. 9 månader på Hogwarts och sen tillbaka till ”the Dursley´s”, ugh…

Till sist

Själv har jag bara 4 dagar kvar och slutar på fredag. Veckan efter börjar skolan igen med praktik en hel termin och allt som det innebär. Det kommer bli ett tufft år, men med en sommar av glädje och bonus i skattkistan känner jag mig redo.

Sommarjobb är ett måste!

/Tomas Nilsson

Kommentera

