IMG_2269

Bok efter bok efter bok.

Det är ingen nyhet att en student läser många sidor kurslitteratur under sina tre eller fem år på universitetet. Jag skall lämna in min masteruppsats i augusti, och dessa dagar består av att få in så mycket information som möjligt för att kunna förbättra min text och dess innehåll. Men jag har haft ett minibibliotek hemma under hela terminen egentligen. Jag måste dock erkänna att det kommer att kännas skönt att lämna in en del böcker nu så småningom.

IMG_2271

 

Varför jag har lite extra litteratur beror nog också på att jag gör en kvalitativ studie som kräver olika textmaterial för en bra bakgrund och för att kunna hitta fram svar på problemställningen. Studien ser på hur Norge förhåller sig till EU som icke-medlem och hur Sverige förhåller sig till NATO som icke-medlem. Det är alltså en jämförande studie där jag undersöker ländernas strategier utifrån elitens beslutstagande och opinionens påverkan. Det är också väldigt vanligt att göra en kvantitativ studie här på institutionen, där statistiken leder till att finna samband och svar på problemställningarna.

IMG_2224
Fika är viktigt!

 

Jag bör påpeka att man inte läser sida för sida under uppsatsskrivandet. Ett av målen med masterutbildningen är att studenten skall lära sig att strategiskt välja ut viktig och relevant information. För för dig som skall påbörja kandidatutbildning eller kurs kommer inte att ha en lika lång litteraturlista som på avancerad nivå, och det finns oftast specifik information om vilka kapitel som skall läsas. Jag lovar, man vänjer sig snabbt att bli en effektiv läsare!

Jobb skall också sökas inför hösten. Det är viktigt, men jag måste först och främst fokusera på uppsatsen och nå ett resultat som jag kan vara nöjd över. Däremot försöker jag att inspireras av karriärläsning för att hitta intressanta arbetsplatser och möjliga jobb.

IMG_2268.JPG

Och till slut, vi får inte glömma den ”vanliga” läsningen. Just nu läser jag den intressanta boken Triumph of the City, och statsvetaren inom mig säger att den är toppen. Sedan har jag Follett’s tredje bok ur Century-triologin, men den sparar jag till sommarens ledighet.

 

Ha en trevlig helg!

/Maria

Kommentera

