#THISISGU del 3: Humanisten och humaniora-studier

Studentbloggen vandrar runt på de olika filialerna av Göteborgs universitet, och turen har kommit till Humanistiska fakulteten. Förresten, det är verkligen en härlig grej att de olika filialerna och fakulteterna är utspridda i stan! Jag har aldrig pluggat på ett universitet med ett enda campus där alla hänger, och det är säkert svettigt och gött också. Men jag gillar verkligen den här varianten, där vi studenter släpps ut i själva stadskärnan tillsammans med stans övriga knegare och glidare.

Men humanisten alltså:

Humanisten skylt

Som språkstudent gillar jag att det krävs lite språkvetenskapligt tänk för att klura ut vad fakulteten egentligen heter. Hum-hum-vadå? ”Human” som i ”människa” säger jag då, och ler ett överlägset leende som bara kan sitta på en student som efter knappt två års studier är övertygad om sin egen förträfflighet inom sitt ämne.

Var var jag? Just det. Aha, säger ni då, ”human” som i människa”, aha! Jajemen, svarar jag. Vi pluggar liksom inte kemi eller matte. Vi räknar väldigt lite. Däremot pluggar vi sånt som ingen kan bevisa nånting kring, eftersom det handlar om människors beteende och människan är ju rent generellt den mest irrationella varelse någon någonsin har forskat på.

Vi har vår alldeles egen fakultet som vi trivs väldigt bra på. Tyvärr är den inte direkt Bildsköne Bengtsson (look him up!), men här nedan är den. Och bilden till höger visar en oerhört viktig beståndsdel av Humanisten, både byggnadstekniskt och identitetsmässigt (jag vet ingenting om byggnadsteknik, men jag förutsätter att tegel är viktigt i ett tegelhus) .

Vad finns runtomkring vår fakultet då? Ett härligt grönområde till exempel. Här är det förbannat gött att käka lunch this time of year. Och till höger en bokstavligt talat hisnande utsikt som snurrar och har sig.

Och på insidan? Progressiv, spännande konst förstås! Humanisten, madamer och monsieurer.

Konst humanisten

Kommentera

