Guide: Så fixar du studentboende i Göteborg

studentboende göteborg lägenhet studentrum
Vem behöver en sängram? En madrass på golvet och en data så är du hemma!

Sugen på att plugga i Göteborg men undrar ”hur i helskotta ska jag få någonstans att bo?”. I feel you. Och därför har jag frågat studenter som faktiskt har tak över huvudet hur de löste det. Här är en samlad bild av svaret från min mini-enkät.

  1. Eget nätverk. Sorry, men av de 71 studenter som svarade på min poll har nästan hälften fått sitt boende via ett eget nätverk. Släng ut en annons på Facebook och be folk dela hej vilt. Gör annonsen lite mer lockade än ”Studentboende sökes i Göteborg”. Lägg med en bild på dig själv (INTE EN PARTYBILD!) och skriv något mer än typ skötsam och rökfri. Och gå med i Facebook-gruppen ”Hitta lägenhet Göteborg”.
  1. Boplats Göteborg. Giganten som samlar en massa olika hyresvärdar och fastighetsägare i stan – och även Chalmers studentbostäder. Kom på en andraplats i pollen och nästan 21 procent har fixat boende via sajten. Du kan ställa dig här från att du är 17 år (som om det händer) och kan söka både lägenhet och rum. Oftast söker de internationella studenterna rum men det kan ju vara en bra ingång i stan för alla.
  1. SGS Studentbostäder. Kom på tredjeplats i pollen och är den andra stora aktören i stan när det gäller att husera studenter. Du behöver inte vara antagen när du ställer dig i kö och kan söka både studentlägenhet och studentrum. Kötid enkelrum är 1 år och för en lägenhet är det 2–5 år. Pust!
  1. Blocket. Här har jag personligen hittat det mesta boende i min ”bostadskarriär” (inte i betydelse att jag har blivit rik, alltså…) och hamnar på fjärdeplats i min lilla undersökning. Lägg en bevakning på annonser och skriv naturligtvis en själv också! Skippa partybilderna (och släng in en liten kattunge?).
  1. Privata hyresvärdar. Har antagligen inte samma krav på kösystem och kan kanske svara på ”tjat”. En student i pollen fick till exempel bostad genom Brf Masthugget (om hen ”tjatade” eller inte har jag ingen susning om).
  1. Old school-annonsering. Annons i tidningar, som typ Göteborgs Posten, och lappar på anslagstavlorna i skolan. Tidningen når en annan målgrupp än de som hänger på digitala medier (men kostar) och anslagstavlorna når studenter direkt.

Men mitt absolut viktigaste tips – ha tålamod! Undvik inte en utbildning för att du inte i förhand fixar permanent boende. När du väl kommer på plats lär du känna folk som känner folk och så löser sig saker! Inte på egen hand naturligtvis, du får ju jobba på det, men have faith!

Lycka till nu! Och har ni fler tips – skriv i kommentarsfältet.

 

/Jessica

Fler guider av mig

 

 

 

Kommentera

