I praktiken har jag det bra

Idag börjar min andra vecka som språkkonsultpraktikant på stadsdelsförvaltningen i Angered. Den praktik vi gör nu under fjärde terminen är bara två veckor lång, och av påskskäl försvann ju en dag från förra veckan så det är verkligen arbetsliv i komprimerat tidsformat som gäller.

Vår praktik är utformad på ett lite speciellt sätt eftersom det inte finns särskilt många verksamma språkkonsulter att praktisera hos. Vi ska helt enkelt fungera som språkkonsulter på diverse myndigheter/företag, och vi ska genomföra någon typ av litet projekt på arbetsplatsen. För min del innebär detta projekt en liten workshop som jag ska hålla för de anställda som vill komma. Det ser ut som att vi blir ett litet gäng, förvisso med kraftigare betoning på litet än på gäng, men ändå. Det ska bli spännande!

Parallellt med att jag nu förbereder workshoppen och studerar texter som förvaltningen skriver så har jag också fått ett par små men konkreta språkgranskningsuppgifter från olika medarbetare. Det är utvecklande att få omsätta sina studieförvärvade kunskaper i praktik, men det kanske allra mest utvecklande är att få dyka ner med huvudet först i en riktig kommunal förvaltning och få smaka lite på hur saker och ting fungerar här.

Förresten, GUD vad det låter klyschigt att säga “det är utvecklande att omsätta sina kunskaper i praktik”. Markus Krunegård sjunger att den största klyschan är att klyschan “alla klyschor stämmer” stämmer. Meta så det förslår. Hemma har jag och Ellen sjungit och citerat den där textraden så mycket att den i sig själv börjar bli en klyscha. Det ballar ur.

Nåväl, jag antecknar inför praktikrapporten att jag ska hålla mig borta från frasen “omsätta kunskaper i praktik”.

Och för intresseklubben antecknar jag också att ordet “klyscha” inte är speciellt vackert. Jag kanske ska börja överanvända “kliché” istället. Och börja jobba på DN Kultur.

Intresseklubben-grejen är också klich-klysch, jag vet.

JAG VET.

Kommentera

