20160322_133622

Ritualer

Ännu en kurs till ända! 10 HP Barn, Ungdom och Familj med 2st tentor, en massa seminarium och en BBIC-utredning har blivit godkända och betygen inlagda på Ladok (att de just slutrapporterats är viktigt, då är man 100% klar på riktigt).

Vad man gör när en kurs är klar är lite olika beroende på vem man pratar med. När tentan lämnas in har man en del tid till nästa kurs (ibland bara en kväll, men i alla fall), men när man får sitt resultat och förr eller senare godkända betyg är man redan en bra bit in på nästa kurs. 3 veckors rättningstid kan kännas som en evighet ibland.

Trots detta är det bra värt att fira med en flaska bubbel eller liknande. Själv har jag dessutom ännu en ritual. Jag studerar nämligen med hjälp av att jag både stryker under i böckerna/artiklarna jag har och klistrar på post-it lappar med en mindre sammanfattning av sidan för att enklare kunna hitta när jag skriver en hemtentamen. Kanske låter lite knäppt, men det fungerar.

Min ritual blir med andra ord att riva ut alla post-it lappar. Jag gör det för att jag ofta säljer vidare böckerna, och att riva ut lapparna gör att det känns som att ”nu är jag klar”. Ibland blir det ett mindre berg av lappar och ibland inte jättemycket. Oavsett är det mitt sätt att sätta punkt för en kurs och även lägga ett par minuter på att reflektera över vad jag har lärt mig – vad kommer jag ta med mig i min kommande yrkesroll?

Nu är lapprivandet över för den här gången och lappar sätts in i nya böcker as we speak. Nu blir det ”påsklov” (jo, tjena) och en flaska Chapel Hill.

/Tomas

Kommentera

