Hakuna matata

198395_10150901167363509_1108577339_n

Jag kommer så väl ihåg hur det kändes att gå ut gymnasiet. Den där känslan av att ha allt framför sig. När man tog det där steget ut ur skolans portar på studentdagen och det var som att ta första steget in i sitt nya liv. In i framtiden. Det kändes lite som att man klev in på ny mark. Mark som var lite osäker och skör, men samtidigt ny och spännande. Mark som man ville utforska.

Ända sedan dess, sedan den där studentdagen i juni 2012, har den där ständiga, ekande frågan funnits i bakhuvudet. Vad ska jag bli när jag blir stor? Vissa vet ända sedan barnsben vad de vill bli. Jag har pendlat genom alla år. En dag skulle jag bli tandläkare, en annan dag skulle jag bli sjöman. Jag tror nog att jag har funderat på precis alla yrken som finns där ute. Och haft en enorm känsla av stress och panik. Men gud, jag måste ju komma på det nu! Snart är jag gammal och grå och så har jag inte gjort någonting med mitt liv!

Imorgon kan man börja söka studier till hösten. Antingen vet du helt säkert vad du vill plugga, eller så är du precis som jag lite osäker. Oavsett vem du än är vill jag bara säga det som man egentligen kanske inte vill höra: ta det lugnt. Även du kommer hitta rätt. Antingen känns det bra på en gång, eller så trevar du dig fram i några år tills du har hittat din grej. Jag har börjat på program och jag har avslutat dem. Och jag är fortfarande osäker. Men kan vi inte lova oss själva att sluta stressa upp oss över detta? Tänk att studietiden bara är en liten, liten bråkdel av ditt resterande liv. Vi kommer att arbeta absolut största delen, så det finns absolut ingen anledning till att skynda in i något vi inte känner till hundra procent för.

Plugga en strökurs om du inte vet, läs något du tycker låter intressant och kul. På så vis kanske du kan bli inspirerad till framtida studier. Hur du än gör så ordnar det sig ju. Jag säger som Pumba gör: hakuna matata.

 

Kommentera

