Vasaloppstradition

Jag kan inte påstå att jag är sådär SUPERintresserad av skidåkning, iallafall inte av att titta på det. Men det är något alldeles särskilt med Vasaloppet. Världens största, längsta och äldsta skidlopp (det första var redan 1922) – det är ju ändå ganska häftigt.

Precis tittat på första målgången (grattis John Kristian Dahl!) och imponeras av hur otroligt starka skidåkarna är. Jag menar, de har stakat och stakat och stakat i nio mil och ändå går det undan. Särskilt på slutspurten.

Själv äter jag, traditionsenligt, scones framför loppet. Snart dyker även kurslitteraturen in i bilden, men det känns bara mysigt. Att läsa med kaffekoppen i handen och Vasaloppet på i bakgrunden, det är vad jag kallar en SÖNDAG.

vasalopp

Kommentera

