image100

Terminsstart och snökaos

Nu har den nya terminen satt igång och det märktes igår på institutionen. Och bland oss som avslutade tidigare kurs i fredags märktes det att man kom tillbaka efter en lugn helg och med ny energi. Nu har vi officiellt påbörjat masteruppsatskursen, och det blir spännande att se hur det kommer att gå för alla. Kursansvarig inledde med en bild av ett maraton och påpekade att uppsatsskrivandet är just som ett sådant – man måste springa jämnt från start för att nå mål. Det vi ska satsa på nu är alltså att sätta igång så snabbt som möjligt, med mycket läsning.

Så nu har det återigen skett ett utbyte av studenter. Några är kvar och några har sökt sig ut i arbetslivet eller kanske bytt universitet i Sverige eller utomlands. Utbytesstudenter har åkt hem, och nya har kommit. Tomas berättar i sitt senaste inlägg om Arrival Day (https://studentblogg.wordpress.com/2016/01/17/arrival-day/) och att det finns flera sätt att umgås med internationella studenter. När jag började plugga hösten 2010 blev jag vän med några italienska tjejer från samma kurs. Vi började umgås mer och mer och därmed lärde jag känna väldigt många utbytesstudenter. Detta ledde till en stor internationell vänkrets och det var då jag lärde känna min fantastiska pojkvän. Jag kommer ihåg att det gav mig mycket insikt att umgås med utbytesstudenter, och de tyckte också att det var kul att få umgås med svenska studenter. Jag älskar att vara student på ett stort universitet eftersom det samlar studenter från så olika delar av Sverige, och från andra delar av världen.

Som ingen lär ha missat har vi fått mycket snö till Göteborg och man kan väl säga att det är ett gott välkomnande för de nya utbytesstudenterna, då snö är exotiskt för många. Det är ju fantastiskt vackert, och det är heller inte speciellt vanligt för göteborgare att få se så mycket snö! Man fick räkna med ett ”lätt kaosartat” Göteborg i morse, då trafiken stoppades upp. Där vi bor kom det inga bussar och när de väl kom körde de förbi eftersom de var fulla. Efter ett långt väntande bestämde jag mig för att vända och plugga hemifrån istället för på biblioteket. Så min dag kommer att bestå av att läsa artiklar och njuta av en vit och fin utsikt, och säkert en hel del te.

IMG_0167

Ha en bra vinterdag!

/Maria

2 thoughts on “Terminsstart och snökaos

  1. Tack för länk!

    ”man måste springa jämnt från start för att nå mål” sån typisk ”jätteinspirerande” lärarkommentar…

    Ibland känns universitetet som ett enda maraton däremot😉

    Keep up the good fight!

Kommentera

