DSC_1123

Nytt år – nya löften!

Vid nyår finns det flera saker att tänka på. Som student vid GU kan man fortfarande tänka på tentor och inlämning då terminen inte slutar förrän den 15e januari, men man kan också tänkta nytt. Hur ska 2016 ge förändring?

Mycket normalt är att skaffa sig ett nyårslöfte. Väldigt många av dessa löften bryts efter ca 2 veckor, och brukar ofta innebära att man ska träna mer (eller träna över huvud taget). Jag tror att nyårslöften endast kan hållas om man verkligen tror på det man gör och att man gör det för sig själv istället för att leva upp till ett Beach 20XX på grund av andra människors ytliga förväntningar.

Mitt egna nyårslöfte – tillsammans med min sambo – är lite av ett baka strävande. Vi tänker nämligen inte använda smartphones förutom då vi verkligen måste (som Swish och liknande). Därför har min episka Samsung S5 blivit utbytt mot en Nokia 105 som inte kan göra mycket mer än att ringa och skicka SMS – den har dock ficklampa.

DSC_1123

   Vi började redan den 28e december och hittills funkar det mycket bra. Min nya telefon är inne på sin 6e dag utan att laddas och har halva batteriet kvar. Detta beror på att jag inte använder ens i närheten av min gamla mobil. Jag ringer och skickar SMS och that´s it.

Kan jag rekommendera detta som student? Troligtvis ja. Det hjälper med att fokusera på läsande och skrivande och jag har även tagit fram en nygammal hobby – läsning för skojs skull.

Det ska bli intressant att se hur mitt smartphonefria år kommer bli och om 2016 blir ett bra år. Jag tror det. Tror att det kan bli riktigt, riktigt bra faktiskt. =)

/Tomas Nilsson

Kommentera

