sista dagen 3

Årets sista dag

Nu närmar vi oss 2016, ett år som för mig vill betyda mycket! Det är då jag kommer ta examen, ta mig ut i arbetslivet som statsvetare, samt flytta ihop med pojkvännen efter en lång tid av distansförhållande.

Året 2015 har varit ett händelserikt år. Jag har tagit stora steg i mitt utvecklande av studieresultat och prestationer. Jag trivs väldigt bra som masterstudent och känner att det har varit den bästa tiden under mina år som student. Dessutom, något som har gjort mig ännu mer involverad som student är att jag blev studentambassadör. Vi har varit med och representerat GU på nationella mässor, och några av oss är även digitala studentambassadörer. Det är en spännande uppgift, och jag hoppas att det kan inspirera er som snart skall börja studera. Utöver studier har jag gjort praktik på Svensk-Spanska Handelskammaren i Barcelona i fem månader, vilket har gett mig relevant erfarenhet och diverse färdigheter som kommer att hjälpa mig när jag söker jobb. Jag anser att praktik under studietiden är mycket värdefull och jag är tacksam för att min utbildning erbjuder denna möjlighet. Om ni har tänkt att göra praktik så kan jag bara rekommendera att ta den chansen, för det ger mycket insikt i vad man senare kommer att vilja göra eller kanske inte göra, och man får givetvis med sig goda praktiska kunskaper som är bra att kombinera med studier och föreningsengagemang.

Jag hoppas att ni där ute kan njuta av ”jullovet”, som för oss studenter betyder ledighet från föreläsningar. Jag har utnyttjat tiden för att avsluta ett arbete som jag inte hade fullfört, men nu är det inlämnat och det känns väldigt skönt. Nästa steg är att påbörja slutarbetet i Tillämpad Statistisk Analys. Jag skall skriva en research report om regional variation av Quality of Government (QoG) i EU, där jag skall använda QoG EU Regional Data och göra en regressionsanalys. Det låter kanske tråkigt, men det är faktiskt ganska intressant när man väl är insatt i statistik och metod. Det är också viktigt eftersom vi snart skall påbörja uppsatsskrivandet.

Just nu är jag i Spanien för att fira nyårsafton. Idag har det anordnats små lopp i olika städer runt om i landet, som är ett årligt event med namn San Silvestre. Min pojkvän och jag har sprungit San Silvestre Donostiarra i San Sebastián. Det känns jättebra att välkomna det nya året med aktivitet, och för vår del är det även en uppvärmning och motivation inför Göteborgsvarvet i maj.

Ikväll väntas stor middag och sedan, enligt spansk tradition, de 12 druvorna. Vid tolvslaget intas 12 druvor, alltså en druva för varje klockslag.

IMG_9880

Jag önskar er alla lycka till med slutarbetena och tentaplugg. Och till er som blir studenter snart, välkoma till GU.

2015 har varit fantastiskt, men 2016 kommer bli ännu bättre!

Gott Nytt År!

/Maria

Kommentera

