Blog4 3

En vanlig lördag

Jul är härligt, och under december månad skall man julbaka, köpa julklappar och generellt ha det mysigt. Men för oss studenter brukar december även vara en intensiv pluggmånad, och många kan nog känna igen sig att det är ganska stressigt, och mest på grund av tentor och uppsatser.

Blog4 2

Min lördag består av att läsa ikapp kapitel från veckans föreläsningar om lineär regressionsanalys, skriva mitt andra utkast för kursens ”final paper” samt skriva klart en annan uppsats som jag skall lämna in nu i veckan. Jag behöver skriva ett andra utkast för uppsatsen som vi skall lämna in i januari, och jag behöver kolla på tidigare forskning om korruption och samhällsstyrningens kvalitet (QoG), eftersom detta är mitt intresseområde. Syftet med min uppsats är att se på olikheter i samhällsstyrningens kvalitet mellan land och regioner i EU.

Blog4 4

Du tänker säkert att det låter som en ganska tråkig helg men då dagens väder inte lockar mig att gå ut, känns det rätt så bra att stanna inne och vara produktiv. Nyckeln är att hitta motivationen, och att ta små pauser emellanåt för att kunna njuta av helgen. Jag har till exempel lagat hemmagjort äppelmos av mina föräldrars trädgårdsäpplen, very ECO! Att ha det mysigt runt omkring mig samt vetskapen att det är helg gör att det är enklare att plugga. Jag tycker att det är viktigt att välja studier som man brinner för eftersom att det kommer att kräva uppoffringar på helgerna, men också att sätta upp kortsiktiga mål som triggar motivationen. It’s all about attitude.

Mitt kortsiktiga mål för idag är att jag skall träffa mina vänner på tredje Lång senare och det kommer att kännas så skönt att umgås med dem, det jag älskar mest, med ett gott samvete att jag har lagt ner en del tid på mina inlämningar idag.

Trevlig helg!

/Maria

Kommentera

