20151127_075025

Black Friday

”You come to a brother and ask him to work on Black Friday? You have any idea how racist that sounds?”

B3jdMO7CUAEhQVb

Första gången jag hörde talas om Black Friday var i en film med Seth Rogen från 2008. För en person som haft USA-fetish sen jag var ca 7 år och såg farsans bilder från New York (anno 1979) trodde jag att jag visste det mesta om USAs olika udda högtider.

Efter att ha sett tusentals filmer / TV-serier från USA och kände till det mesta från Thanksgiving till Labor Day kom Black Friday som en total överraskning. Denna stora shoppingdag liknar den svenska mellandagsrean, fast 1 månad tidigt. Dagen har senare gjorts odödlig med South Parks parodi av Game of Thrones från 2013 (se avsnittet här).

ut86x

Första gången jag upplevde Black Friday ”first hand” var i USA, Seattle, 2010 när min dåvarande flickvän från Kalifornien drog med mig dit. Det är en intressant dag med rea, men let´s face it… man kan faktiskt vänta till mellandagsrean.

I år drog JAG med mig min Vietnamesiska flickvän till Nordstan klockan 7 på morgonen för att visa denna nyligen importerade högtid (första gången i Sverige var 2013).

Vårat ”Loot” landade på

  • 2 koppar kaffe (tack Espresso House för rabatten)
  • 1 Christmas Sweater
  • 1 pussel
  • En massa kläder till Zinnie

Kul att uppleva, bra för studenters julhandel innan 24e, meeeeen… man måste inte😉

/Tomas Nilsson

Kommentera

