Föräldrafritt

Att vara student handlar så himla mycket om att försöka vara vuxen. Ibland lyckas jag – typ handla med rabattkuponger och använda särskilda munstycken på dammsugaren. Ibland lyckas jag inte – typ när jag slutar kolla posten i perioder eller låter bli att svara i telefon om mitt elbolag, bank eller radiotjänst ringer. Ett tillfälle när det blir uppenbart att jag bor föräldrafritt är när jag blir sjuk, vilket händer så sällan att jag knappt reflekterat över det under mina 5 år som låtsasvuxen. Hur många studenter äger en sån där grej en tar tempen med? Hur många vet hur varm en ska vara i pannan för att det ska klassas som feber? Varför kan en inte ringa till universitetet och sjukanmäla sig så att det känns lite allvarligt och officiellt? Det känns deppigt att aldrig kunna få samma legitimitet att ligga hemma och kolla på Days of our lives som i mellanstadiet. Det vuxna här är väl att själv bestämma när det är dags att krossa alvedon i glass och ifall en får lov att leka med vänner trots att en inte varit i skolan.

Att vara student handlar också så himla mycket om matlådor och allt vad det innebär; matlagning, disk, frysa in, tina, inte glömma på diskbänken, inte glömma i väskan, inte värma fel sorts plast och helst kunna ha allt i samma låda. Och! Ta med rätt sorts bestick. Det sistnämnda har visat sig vara den största utmaningen för några av mina vänner. I kombination med den akuta bestickbrist som råder i Psykologens studentkök har detta lett till följande:

IMG_2238 IMG_2270 IMG_2272 IMG_2273

Det vi ser är alltså Alice som går loss med salladsbestick, Viktor som käkar pasta med osthyvel och August som äter soppa med en kniv. Vi har alla lyckats komma in på psykologprogrammet. Men bestick är lite svårare.

Kommentera

