Tillbaka i Göteborg

Hej,

Då var jag tillbaka i goa Göteborg! Det känns fantastiskt att vara på plats i hemstaden igen. Det var en ganska speciell känsla av lättnad då jag anlände på Landvetter i söndags, och denna känsla har hållit i sig i flera dagar. Det är faktiskt ganska ovanligt då jag normalt sett kommer hem och vill åka tillbaka igen.

Som du kunde läsa i mitt förra inlägg så har jag varit på praktik i Barcelona under sommaren och början av hösten. Att få uppleva Barcelona under fem månader ser jag som en fantastisk möjlighet, då staden har så mycket att erbjuda. Det finns så mycket kultur, musik och framförallt ett överflöd av restauranger och barer med olika koncept. Katalonien är dessutom en otroligt vacker region av Spanien som är värd att besöka, och speciellt Empordà.

IMG_7632  FullSizeRender

Svensk-Spanska Handelskammaren i Barcelona är en icke-statlig organisation vars huvudmål är att främja medlemmarnas affärsrelationer och handelsförbindelserna mellan Sverige och Spanien. Då arbetsuppgifterna på Handelskammaren är varierande, har jag lärt mig väldigt mycket. Kommunikation är en stor del av verksamheten, och jag har lärt mig olika marknadsföringsstrategier och metoder för att sammanställa texter som skall nå ut till olika målgrupper, både via mail och sociala medier samt personligen genom möten och telefon. Networking utger också en stor del av verksamheten, och jag har deltagit aktivt i att planera och koordinera olika event med syfte att medlemmarna skall knyta kontakter och stärka de kommersiella relationerna mellan Sverige och Spanien. Nätverkseventen har utvecklat min sociala kompetens men har även lett till många visitkort och relevanta kontakter för framtiden.

Detta har varit en otroligt nyttig erfarenhet både på grund av att ha fått möjligheten att göra praktik under studietiden, men också för att ha jobbat i ett annat land. Jag har alltså samlat på mig mer praktisk kunskap från arbetslivet och även bevisat att jag har förmågan att anpassa mig till en annan kultur och arbetsstruktur. Så om du har möjlighet att göra praktik som kan räknas in i ditt program rekommenderar jag verkligen att ta den chansen, för vem vet, det kan kanske leda dig till ditt framtida arbetsområde eller få dig att inse att du vill studera på forskningsnivå?

Min vecka har bestått av återförenande med familj och vänner, flytt och start av ny kurs på GU. Alla flyttlådor har inte packats upp ännu och jag har en praktikrapport och några arbeten som skall avslutas de kommande dagarna, men detta skall fixas under helgen.

Trevlig hösthelg!

FullSizeRender4

/Maria

Kommentera

