Student på praktik

Då jag befinner mig i Barcelona just nu tänkte jag att mitt första inlägg skulle handla om just praktik.

image7

Det började i Göteborg med olika seminarier och föreläsningar om praktik samt utformande av CV och personligt brev. Vi fick vägledning av vår studievägledare och praktik- och alumnsamordnare, vilket var nyttigt då det var nytt för många att söka praktik. Samtidigt letade jag efter intressanta organisationer, och framförallt i utlandet då jag önskade en internationell upplevelse. Då statsvetenskap är ett väldigt brett område så finns det många möjligheter för praktik, och det är inte svårt att göra det möjligt. Så länge du själv söker praktikplatser och att praktikplatsen kan garantera kvalificerade arbetsuppgifter har du möjlighet att få praktik inräknat i ditt studieprogram. Eftersom 15hp inte inkluderar en hel termin, var det inte så enkelt att få drömpraktiken, vilket minskade tålamodet vid flera tillfällen. Men vem sa att det skall vara enkelt? Jag fortsatte att kontakta organisationer och blev till sist kontaktad av Svensk-Spanska Handelskammaren i Barcelona, dit jag hade skickat en spontanansökan, och blev erbjuden en intervju via telefon. Vi kom fram till att jag skulle göra praktik hos dem från den 1:a juni till den 30:e oktober, vilket var fördelaktigt för min del för att få en längre praktikupplevelse. Nästa steg att fylla i olika formulär för att få praktiken godkänd och för att motta Erasmus+ stipendiet, men efter att du väl fått en plats så är detta en liten del av hela processen.

image9När jag kom till Barcelona hade jag fem månader framför mig, vilket jag tyckte var en lång period. Allt kändes så nytt, och staden så stor. Men det tog inte lång tid innan jag kom in i arbetet och livet i staden. I dagsläget känns det som att tiden bara flugit iväg. Jag känner jag mig nöjd med min prestation på Handelskammaren och min tid här, men jag måste erkänna att jag känner en ganska stark hemlängtan. Du undrar väl hur jag kan ha hemlängtan då jag befinner mig i en sådan fantastisk stad som Barcelona, men ja, det finns saker hemma som jag saknar och som inte kan ersättas.

Mina tre råd för att söka praktik utomlands är först och främst att lägga ner tid på CV och personligt brev då det syns om det är noggrant genomfört, göra en lista på organisationer utefter intresse och önskemål, och till sist att skicka in ansökan även om organisationen inte har lagt ut någon annons. Det skadar heller inte att ta chansen även om det inte var som du hade tänkt, för allt leder till något bra. Folk frågar mig varför jag valde Barcelona och då brukar jag svara att Barcelona valde mig!

Läs mer om min upplevelse här:
Blog Reports from the Field

Kommentera

