Tack och hej Singapore

Idag bär det västerut igen. Jag har ingen distans till allt ännu så jag kan inte göra någon vidare utvärdering, men jag ska åtminstone försöka göra någon slags sammanfattning.

Tiden här har varit ovärderlig. Det är nog det enda jag vet att jag med säkerhet kan säga. Den sista tiden har var väldigt intensiv, det har den varit från stunden jag gick av planet och kommer att fortsätta vara fram till att jag går på det igen. Efter den svåraste tentan IMAG2792förra helgen släppte jag det mesta och har bara haften fantastiskt härlig tid. Den absolut roligaste utgången under hela terminen var på Ladies Night i onsdags på Attica! Vi har också gått runt Singapore, druckit Singapore Sling på Raffles, ätit på den bästa food courten i stan, hängt vid poolen och haft hejdå- frukostar varje dag IMAG2810på Starbucks. Sista tentan skrev vi i fredags och jag har sedan dess gått från lyckorusningar till att vara sentimental om vart annat. Jag har träffat många härliga personer under den sista tiden som jag är ledsen att jag inte träffat tidigare. Campus är så tyst nu, många har lämnat och är i färd att lämna (som jag själv). Vart alla åker är olika, en del åker hem för att börja jobb eller skola, träffa nära och kära som man saknar eller kanske bara för att man har slut på pengar🙂 Andra åker vidare på några månaders resande till ställen som Myanmar, Taiwan och China som ligger lite längre bort och som man då inte hunnit med under terminen. Själv åker jag hem till Sverige i två dagar och sedan vidare till andra hörn i Europa för att hälsa på nära kära.

IMAG2815

Bästa food courten i stan :) 

Hur ska man sammanfatta sin tid? Jag kollar på blogginläggen och inser att jag inte har fått med en hundradel av alla intryck, alla människor man har träffat, alla händelser man varit med om o.s.v., verken på bild eller i text. Det går bara inte. Jag har lärt mig så mycket mer än jag förväntat mig. Och det har gått så snabbt. En termin kändes så lång i början, nu i slutet har jag börjat fundera på om två terminen hade varit ännu bättre. Många som gjort det säger att det var perfekt att få landa och träffa folk under den första terminen och sedan bara njuta av den andra. Själv har jag ju träffat så mycket folk nu på slutet och fått upp ögonen för ställen i Asien jag skulle vilja besöka, så det hade varit roligt att få en till termin! Å andra sidan längtar jag hem något så in i också. Till min sambo, mina vänner och min familj. Till en riktig kopp kaffe, lakrits, frisk luft och lite kyla (jag trodde aldrig jag skulle säga det men…). Inför hemresan nu känner jag mig upplyft och inspirerad. Det finns så mycket jag kommer ta med mig hem, insikter som jag innerligt hoppas jag kommer kunna implementera i mitt vardagsliv hemma.

Skolan har varit tuff, och att sakna sina personer hemma likaså. Men det jag tyckt om och kommer sakna här är:

PEOPLE. Alla som rört sig i och runt campusområdet. Det är omöjligt att det går en dag utan att du stöter på flera du känner som du pratar och skrattar, klaga lite på plugget med, planerar kvällar och resor med o.s.v. Man stöter på dem på Starbucks, vid gräsmattan, poolen, food courten… Livet här blir väldigt spontant, socialt och inkluderande, normer går inte att förhålla sig till för alla har olika. Så det är bara att vara, och det har jag verkligen älskat. Jag har också tyckt om tillgängligheten till allt, att kunna gå och beställa mat för 15 SEK varje dag, närheten till poolen, gymmet och studiecentret. Jag har tyckt om att åka in till staden och se något nytt, eller besöka en stadsdel, en bar, en gata som man gillar. Testa ny mat. Värmen (fastän jag ibland har klagat på det.) Och resa! Jag hann med fyra länder, men jag vet folk som reste mycket mer än jag. Har man tid och pengar, så är det guld att studera här eftersom du har så många möjligheter och så många olika kulturer väldigt nära.

IMAG2816

Sista dagarna på Campus.

Nu ska jag till flygplatsen och träffa Aslam och SyaSya en sista gång, sedan väntar ett 20 timmars flygresande och sedan är man helt plötsligt hemma i lilla, bekanta Göteborg med sina fina gator från 1600- talet, sina spårvagnar, goa dialekt och fika- kultur. Så olikt från Singapore med sina massiva moderna skyskrapor, MRT stations, singlish och food court- kultur. Variation är livets krydda, så var det visst. Ses i Götet!

IMAG2819Min roomie och jag.

Kommentera

