Frihet och spöstraff?

Igår hade jag mina sista lektioner och tutorials för denna termin! Det betyder i och för sig inte att plugget är slut utan att finals börjar snart och det är dags att börja plugga igen. Hälften av oss kan dock njuta av ett extremt tidigt sommarlov, eftersom att de inte har salstentor utan uppsatser som måste vara inlämnade innan finals ens börjar. Så efter helgen åker många ut och reser eller stannar för att njuta av att bara vara i Singapore. Jag tänker norpa lite av den frihetsglädjen och göra så mycket jag kan de sista veckorna, trots tentaplugget.

20150412_004433(0)

Ku Dé Ta, Marina Bay Sands.

I helgen var vi en (stor) klump med svenskar som drog till Ku Dé Ta, vilket är klubben inne i båten på Marina Bay Sands. Inget studentpris på inträdet direkt (38 SGD!) men då ingår drink och en svårslagen utsikt. Dagen efter var det äntligen dags att testa Afternoon Tea20150412_153157konceptet jag hört flera prata om. Det liknar en fika på många sätt; du får en kopp te (jag tog dock en kaffe, vilket är som att äta rostbiff på en kräftskiva. Men men). Till det får man flera olika sorters kakor, snittar, scones och muffins. Gott och lyxigt med en fin utsikt över SG, om ni åker hit så är det att rekommendera!

I måndags lämnade Aslam och jag också in vår sista uppsats🙂
– So how do you wanna celebrate?
– Um, I really need to study today…
– Aaaaah come on Ellen, don’t be such a Singaporian.

Hah, jag har lyckats bli vän med den enda Singaporianen som pluggar mindre än utbytesstudenten. Vi gick till till Haw Par Villa– en park med tusen statyer och dioramas som berättar olika religiösa historier från kinesisk mytologi. Förut hette den The tiger Balm Park eftersom grundaren faktiskt utvecklade tigerbalsamet (trivia woho!). Där fanns grottan 10 courts of hell vilket tillhör en speciell ”gren” av Buddhismen där de visar vilket straff som tillhör vilken synd. Så creeeepy ställe! Det var sektioner med statyer där människor blev lemlästade, krossade, öppnade, brända, spettade och ja… riktigt obehagligt. Men när man fått sitt straff får man sedan återfödelse, slutet gott, allting…. gott?

20150413_154617

Haw Par Villa- utanför domstolarna.

20150414_202708Apropå straff, vi var på stand- up i veckan vid Boat Quay (kopplingen kommer). Det var riktigt kul bortsett från de komiker som pratade Singlish; man förstår nada. Det var mycket lokala skämt, men nu när jag varit här ett tag så förstår jag många av dem. De drev om skillnader mellan folkslagen, Singapores själlöshet och folks rädsla för att säga något ont om regeringen. Det är tydligen okej att skämta om det i ett stand- up sammanhang, men inte utanför. Skämten handlade dels om den 17- åring som för några veckor sedan lagt upp en video på Youtube där han uttryckt glädje och lättnad över att Singapores första premiärminister avlidit i mars. Enligt honom var han en diktator folk var rädda för. För det blev han arresterad. ”There is a limit to freedom of speech” här. Jag tänker verken säga bu eller bä om detta, men det känns lustigt att komiker förmodligen är en av de få som har tillgång till en plattform där det går att ge kritik utan att det riktigt anses vara det. Änu lustigare att man blir fängslad om man kritiserar utanför den ramen. Synen på rättigheter och straff är ju väldigt annorlunda än hemma;  DN  skrev för några veckor sedan om två tyskar som ska få fängelse och spöstraff för att ha målat graffiti på några tåg här. Det mäter sig inte direkt med helvetesdomstolarnas, men fängelse för yttrandefrihet och spöstraff är fortfarande legitima straff att utge i Singapore vilket gör att jag ännu en gång blir jag påmind av hur olika synsätt det finns mänsklighet och frihet.

Kommentera

