Hot Hula Hula

Kanske har jag tidigare nämnt att det finns oändligt mycket aktiviteter på campus; fäktning, salsa, klättring, tennis, Wushu, bågskytte e.t.c. De hålls lite överrallt, här på U- town har vi flera stycken. Ligger du vid polen en lördag förmiddag kommer du räkna siffrorna 5 till 8 i sömnen sen, för cheerledinglaget tränar precis nedanför; ”Five, six, seven, eight…. Five, six, seven, eight….”. De är såå duktiga och en känner sig klumpig bara genom att, stå.

20150110_124127

Som den pröva- påare jag är signade jag upp mig på en hel del saker men hann verken med kursen om kinesiska målningen eller japanskt tedrickande. Däremot hann jag testa Forró (en brasiliansk dans) och min absoluta favorit, Polynesisk hot hula! Det var förmodligen det roligaste jag gjort när det gäller gym- klasser! Vår instruktör var så extremt duktig, det var fantastiskt att se henne dansa. Finns det något ställe som håller sådana klasser i Gbg tro? Om inte får jag helt enkelt ta å hålla en själv🙂

100 min- HulahulaPolynesisk Hot Hula (och en väldigt… artistisk bild på mig), från 100 min of enrichment! 

hula again

Den supercoola instruktören. 

Denna vecka har karaktäriserats av än mer kultur, vilket jag inte har fått nog av här har jag märkt. Det finns så mycket (visst kan det debatteras om det alltid är autentiskt, men då kan man ju alltid börja med att ställa sig frågan vad kultur ens är). Min Singaporianska vän Aslam (som jag läser en kurs tillsammans med) och jag var på Asian Civilisation Museum häromdagen. där fanns allt från Jackie Chans donation av Zodiakhuvuden fanns till historien om Singapore. Trots att det nya Singapore bara är ett halv decennier gammalt så har den många intressanta berättelser om hur den kom att bli som den blev. Malaysiarna var där först, innan självständigheten och kolonialiseringen, men tillhör nu minoriteten. Flest bor här kineser, sedan indier och Eurasiens (Européen 20150409_192009Asiens). Under andra världskriget lämnade alla britter Singapore, ”Which was ok, I mean, they had to defend their country” som Aslam sa, men då tågade Japan in och i tre års tid styrde landet med stor grymhet. När kriget var över kom britterna tillbaka i ytterligare 20 år för att sedan lämna för gott.

Vi gick runt centrum som är helt smockat med memorials för att påminna båda turister och lokalbefolkningen om dess historia. ”The chopsticks” i War Memorial Park består av fyra stora pelare som rests till minne av de fyra folkslagen som påverkades av den Japanska invasionen, och ett monomant bredvid är minns de brittiska soldater som gick bort.

20150409_192909

Jag har också testa att äta det Aslam alltid åt i skolan när han var liten vilket var glass lagt i färgat bröd. Smakade ungefär som det låter (Gott? Konstigt?… Ja, typ.) Vi har också spenderat tid på hans favoritbibliotek vid the Esplanade (vilket bibliotek), ätit ännu mer murtabak och druckit Teh Tarik, så gott! Det är te, vanligtvis Darjeeling, som de kastar upp och fånga i olika kannor för att få in luft i det. Kolla in andra halvan av denna video, så ballt!

20150409_174243

Kommentera

