Valfri att välja fritt

Dags igen, val till högskolan! Där var jag för två år sedan och kanske har många nu, precis som jag hade, noll koll badboll på vad man vill, vad en viss utbildning innebär eller vart den kommer leda. På den fronten kan jag bara säga samma sak som i höstas; det är okej att inte veta och att testa sig fram! Vi är så extremt lyckligt lottade i Sverige som faktiskt kan testa. Här i Singapore måste de flesta förbereda sig redan vid 15- års ålder för att göra ett prov när de är 16 år som kommer bestämma vilka chanser de har att ens  gå på universitetet. De föräldrar som sedan har råd att låta sina barn gå på universitetet har även mycket att säga till om, liksom det sociala systemet. Det finns inte lika stor frihet som i Sverige när det gäller val av studier; verken vad du vill studera, vart du vill studera eller när du vill studera. För att inte tala om möjligheten att hoppa av eller byta inriktning. Så ta vara på denna valfrihet att få välja fritt. Känner du dig skoltrött- ta lite sabbatsår, känner du dig supersäker på utbildning- go for it, känner du dig osäker- go for it ändå! Du har alltid valet att ändra dig och att själv bestämma vad du vill. Universitetet och valet är privilegier, något som blir väldigt påtagligt när man bor här.

Visst är inget land perfekt, men man börjar tycka att vissa aspekter av vårt samhälle är väldigt humana. Jag tänker exempelvis på föräldraledigheten. Min lärare fick en son för tre dagar sedan, så vi hade en extrainsatt lärare; ”Don’t worry, she’ll be back on Tuesday again”. Förlåt, vad sa du? Enligt läraren var mammaledigheten normalt sett 4-7 dagar. Det är ju knappt så att navelsträngen hunnits klippas av.  Men jo, arbetstempot är ju annorlunda här. Lördagar en pluggdag där du har lektioner och tentor. 12 timmars arbetsdag är regeln snarare än undantaget. Min SGkompis skrattade bara när jag förklarade idén kring 6- timmars arbetsdag hemma i Sverige. Att ens tänka tanken.

Det har blivit extra högt tempo de senaste veckorna då jag haft besök och velat ta ledigt när folk varit här. Min vän från Berlin (som hälsade på i GBG i höstas) har precis påbörjat sin jordenruntresa och gjorde ett stop här i SG🙂 Som alltid är det jättekul att träffas.20150327_174618

Milena och jag på Clark Quay en fantatsik fredagseftermiddag.

Vi tog en heldag runt Singapore, och runt hela downtown ringlade sig den längsta kö jag någonsin sett. ”I can’t think of anything that could be SO important that I would stand in line for this long.” säger jag. Det visade sig vara vakan för Singapores första premiärminister. Jo, det finns vissa saker som är värt att köa för, för Singaporianerna betydde han väldigt mycket. Själva begravning hölls faktiskt här på NUS, många viktiga personer var här, Bill Clinton bl.a.!

20150327_144031Historisk dag för Singapore.

20150328_213605Annat vi hann med var att planera resan till Brasilien (där vår andra vän ska gifta sig!), dricka öl på den populära bron vid Clark Quay, ha en vattenpipekväll vid det underbart mysiga Haji Lane och fira Rasmus födelsedag. Födelsedagar har det firats en hel del, igår firades en annan med vin på 20150327_225316Fullerton Bay Hotel (flådig men skön utomhusbar med utsikt över Marina Bay och Business District). Det har varit mycket skypande med vänner och familj hemma i Sverige, vilket gör mig alldeles varm om hjärtat för det påminner mig om vad det är jag älskar med hemma (dem, lakrits och en riktig kopp nybryggt kaffe är för tillfället på längta- listan).

20150213_200119

Fullerton Bay Hotel.

Som nämnt tidigare finns det en stor matkultur i Singapore, du kan nog hitta det mesta från världens alla hörn här. I veckan gick jag och min bästaste bästa roomie Sascha och käkade Chilli Crab, en annan känd (och supergod) maträtt som är ett måste i Singapore. Vi hade ingen aning om hur man åt en krabba, men det löste sig med plasthandskar och hunger.

20150401_202528ChilliKrabban! (-en osmaklig bild, men en smaklig… verklighet?)

 

Kommentera

