Ekoturism i Indonesien

20150225_194416

Sista stoppet på resan låg västerut på ön Sumatra i Indonesien. Efter en timmes flyg till Padang var det tre timmar extremt guppig väg söderut mot Nagari Sungai Pinang; en liten fiskeby någonstans i djungeln. Det finns så mycket att säga om denna plats (men jag får prioritera). Min sambo hade blivit rekommenderat platsen av en vän som bodde i Asien. Annars hade vi nog aldrig hittat det. I denna lilla fiskeby driver en fransk kvinna och hennes indonesiska man ett litet ekoturismställe. Man bor i en liten trähydda vid stranden (det finns tre stycken), med alla andra i byn. Boendet är väldigt enkelt, men vi hade faktiskt en lampa och rinnande vatten från en kran (vilket var mer än de flesta i byn). Detta ställe var helt fantastiskt!

20150227_112447

20150227_112420

20150225_190233Så fort vi kom dit hamnade man i en helt annan sinnesstämning. Det var svårt att känna hur något annat kunde vara viktigare än just där och då, när man låg i sängen med öppen dörr och kände vinden mot huden, hörde bruset från vågorna och såg solen gå ner över bergen.

Take time to make time. Det är vad de vill att vi ska få ut av vistelsen där.

Man vaknar till ljudet av tuppar och hundar och folk som är uppe tidigt för dra upp näten ur havet. Där vi bor finns det flera grabbar från byn som tar en ut på utflykter, lagar mat (som består av dagens fångst och det som skördats) och hänger med en när man har lust att bara, hänga. Jag och Donal gick runt byn en dag och det kändes lite som ett privilegier att få vara där; man vill liksom bara observera allt och alla, utan att störa den dagliga rytmen. Det kommer däremot fram barn hela tiden som undrar vad man heter och om vi kan ta en bild på dem så de kan få se den. Då tar vi bilder såklart, de blir jätteglada. Och jag önskar att jag hade en polaroidkamera så jag kunde ge dem tusen bilder.

20150228_100423

En dag fick vi låna en liten båt av en fiskare i byn och paddla genom kanalen som de flitigt använder när de ska ta sig mellan olika byar. Här finns både bisonoxar och stora (meterlånga) ödlor som simmar omkring i floden. Det verkar inte störa barnen dock, de paddlar förbi oss och frågar om vi vill bada. Vi skrattar, pekar på ödlan och säger ”nonono” men de hoppar i och badar utan bekymmer.

20150227_172552

En dag följde vi med ägarna och deras (bedårande) dotter till en ö utanför byn. Vackrare ö får man leta efter. Det bästa av allt var att vi var helt själva, så själva att vi hade kunnat gå nakna hela dagen på stranden utan att bry oss om oväntat sällskap. Det enda vi skulle akta oss för var pytonormar tydligen. Jag vet inte om de var seriösa, och jag ville inte veta det heller.

20150226_120018

Den häftigaste upplevelsen var vandringen till ett vattenfall. Vi följde med några av den yngre lokalbefolkningen, och det var verkligen djungelvandringen 2.0! Jag har vandrat i Costa Rica och Fiji innan, men det här var på en helt annan nivå. Vi gick genom flera, stora risfält, svingade oss i lianer, korsade floder, klättrade över mindre berg. När vi väl var framme var vi båda svettiga som aldrig förr och hade massvis med blodiglar runt fötterna, MEN… vilken plats. I think… this is the best I’ve ever felt! Vattnet var svalt och det var så tyst och vackert. Man ville bara vara, och ärligt talat är det sällan man känner det så fullständigt.

20150228_123718 20150228_130556

Det bästa var nog alla vi träffade. Eftersom det inte är det lättaste stället att hitta är det vissa typer som hamnar där; en ung fransman som bokstavligen backpackade sig igenom livet, två amerikanskor som hade tröttnat på livet i USA och flyttat till Kina, en annan fransman med hans son som var där som volontär för en miljöorganisation, en dansk småbarnsfamilj som var på flermånaders semester. På kvällarna hängde vi, pratade, åt, drack och sjöng.

Hade vi kunnat hade vi stannat, men tyvärr var det dags att åka tillbaka till Singapore. Två flyg senare så var vi tillbaka i Lejonstaden. Tack till Ricky och hans crew som gjorde vår resa så bra!