Engångslyx

Nu har halva tiden gått av terminen och min vistelse i Singapore! Så mycket har hänt men det finns fortfarande så mycket kvar som jag vill göra och se här. Min sambo har nu åkt tillbaka till andra sidan klotet igen, men trots kylan hemma sa han att det var skönt att få andas frisk luft igen. I hear ya! Singapores problem med luftföroreningar i kombination med hettan gör det stundtals svårare att andas här. Bortsett från sambo, familj och vänner är det nog luften jag saknar mest. Tidsförskjutningen är inte heller lätt att tampas med. Igår FBskypade jag med min lillasyster som är volontär på ett djurcenter i Costa Rica medan hon åt sen middag och jag sen frukost. Då får vi ett meddelande från mor vår som skriver ”raringar ,sluta skriva på telefoben, kl är 03.350”. Jaja, det är inte lätt att hålla kontakten med familjen med 7 timmars förskjutning åt olika håll (eller att fortfarande skriva utan stavningskontroll…).

20150224_164536 Halvvägs är jag också i att återberätta vår minitrip genom Sydostasien. För att komma till vårt sista resemål behövde vi byta flyg i Kuala Lumpur. Då vi hade hört att man kunde bo på femstjärnigt för en väldigt billig peng tänkte vi ta tillfället i akt; det är ju inte många gånger i (student)livet man kan bo på lyxhotell så… Vi bestämde oss för ett engångslyx i KL. Även ifall Singapores flygplats blivit röstat till en av de bästa flygplatserna i världen så var KLs ganska rolig också. Dess slogan är ”A mall with an airport”. Mycket riktigt, man landade i ett stort shoppingcenter där det här och var dyker det upp ”gate L-P” eller ”Check- in desk”. Och vilket hotell sedan! Stället hade allt. Rummet hade sådant vi själva saknar i vår lägenhet, och vi blev helt lyriska över alla faciliteter, speciellt deras Sky gym med utsikt över Patronas Towers (som var förvånansvärt imponerande på kvällen). Själva staden kändes lite som Singapore, fast en mindre flashig version av den. Vi tog en promenad runt Downtown på kvällen men spenderade resten av tiden på hotellet då Donal mådde sådär från maten i Kambodja och vi båda ville utnyttja allt som fanns på hotellet. Det jag utnyttjade till fullo var nog maxantalet våfflor man fick ta på frukosten. Dagen efter åkte vi till Shoppingcentret med en flygplats för att ta vårt tredje AirAsia plan (…) mot vår sista semesterdestination.20150225_075718

Petronas Towers från hotellet.