Templen i Kambodja

Yup resan fortsatte till Siem Reap i Kambodja! Det finns tusentals tempel i Asien och vi ville gärna se något av dem. Flera personer jag träffat här talade om Angkor Complex vilket låg relativt nära från Filippinerna, så det funkade bra för vår resa. Jag har också hört mycket om Yangon i Burma/Myanmar, men tyvärr var resan dit för lång (för denna gång i alla fall🙂 ). Vi landade sent på kvällen men det gick snabbt att fixa visumet och ännu snabbare att ta sig till hotellet, så inget var vidare tröttsamt. På vägen dit träffade vi taxichauffören Chen, som på många sätt gjorde vår resa. Han hämtade upp oss nästa dag för att köra oss till och runt Angkor (som är jättestort!). Vi hade mycket tid att prata med honom, vilket alltid är intressant för man lär sig en helt del om ett ställe på det sättet. Oundvikligen känner man sig otroligt bortskämd när han berättar om sin livsstil och sina drömmar. Han ville så innerligt jobba i något annat land, vilket land det skulle vara eller vad han skulle jobba med spelade ingen som helst roll dock.20150224_065012Det berodde på lönen, vilket man förstår. Det var så billigt att hyra en taxi för en dag. Trots att det var det dyraste alternativet så var det ovärderligt att komma in i en bil med AC! Det fanns även hundratals tuk tuks och cyklar att ta sig runt med, men i den hettan hade både jag och Donal kolavippat (det är ett ord, eller?). Först besökte vi såklart Angkor Wat, det största religiösa monumentet i världen. Stort var det, vi spenderade flera timmar där inne och gick endast ut för att våra dunkar med vatten tog slut och vi började få värmeslag. Tips från coachen: åkt dit när det öppnar vid 05.30, då är det inte för varm. Vidare besökte vi ett buddistiskt tempel (Angkor Complex är byggt av flera olika kungar med olika religiösa tro), the elefant terrass och sist templet som delar av Tomb Raider spelades in i, Ta Prohm.

20150223_112410Så. varmt.

På sena eftermiddagen var vi helt slut, trots att vi stannat för lunch och fått skjuts mellan olika byggnader. Angkor Complex har under de senaste 10- 15 åren fått många fler besökare, men trots alla turister så var det väldigt häftigt att se! Verken Donal eller jag har sett något liknande tidigare. Stället är så stort att trots många turister är det inga problem att hitta delar där man är helt ensam. Flera tyckte det var konstigt när vi berättade att vi bara var där för två nätter och en heldag, men det funkade jättebra! Allt gick så smidigt, ingenting tog tid och vi såg mer än vi räknat med. Det är ungefär lika lustigt som att åka till Italien för en helg ”bara” för att se Vatikanen. Men, hade vi haft flera veckor hade vi dock gärna stannat och sett mer av landet, vi tyckte verkligen om det lilla vi såg. Senare fick vi höra om speciell kambodjansk cirkus i Siem Reap som ska vara en riktigt upplevelse. Får jag rekommendera den fastän jag inte själv fick möjlighet att se den? Om så, ett till tips från coachen

Morgon efter körde Chen oss till flygplatsen och vi fortsatte vidare söder ut till Malaysia.