SG50

Nu har jag varit i Singapore exakt en månad. Att tiden skulle gå fort visste jag i och för sig redan (men blir ändå förvånad varje gång), så då det inte går att göra mycket åt den får jag i stället göra det bästa av den.

SG50_Medan jag firar en månad med detta härliga stadland, så firar Singapore själv 50 år. Det är så ungt i jämförelse med andra länder, och det har haft en unik och imponerande utveckling. Ekonomi, infrastruktur, politik och så vidare är en del av det absolut, men den sociala och kulturella delen imponerar mig mest. Jag tänker lära känna den lite till innan jag kan göra något vidare uttalande, men jag är redan förundrad (ja, det är det bästa ordet) över hur samhället kan vara så fredligt och samtidigt innehålla såååå många olika kulturer med helt egna värderingar och behov.

Det händer så mycket i Singapore när alla dessa kulturer firar högtider, har festivaler, håller event och så vidare. Det finns hela tiden något att se eller delta i. Förra veckan vardet Thaipusam i Little India, en festival som firar Lord Murugan, ”the universal dispensers of favours” (bland annat). Sägnen innehåller två stycken kullar som en lärljunge ska hämta från Lord Murugan, och därför bär männen i festivalen på så kallade Kavadi vilket betyder ”offrande för varje steg”. Varför? Joooo, därför att de piercar hela kroppen med ringar, pinnar och krokar. Dessa hänger man stålvajrar i som ska hålla upp en statylinkande formation runtomkring och över dem. Så där vandrar de från ett tempel till ett annat. Jag står fast vid min tro om att ingenting är lustigt eller konstigt, utan bara annorlunda (om det får en negativ klang så kanske olik är bättre?). Deras kultur är olik min. Men, det får mig inte att bli sugen på en piercing hursom. Läs mer om festivalen här.

kavadi

Nej, jag har inte lyckats ta denna bild med kameran, utan från The real Singapore.

 

Kommentera

