Jul, jul, stressiga jul

Tiden innan den 24:e är mysigt värre med julbord och lussebullar och allt där emellan, men visst kan den även vara rätt stressig. Som student har vi ju tekniskt sett inte ens julledigt utan bara ”lektionsfria dagar”. Vill man ändå få lite ledigt under juldagarna är det ofta mycket som ska göras innan dess; julklappshandlande, julsittningar, uppsatser,
grupparbeten… För att orka måste man kanske kunna varva ner mellan varven. Det är jag ganska dålig på. Har väldigt svårt att lägga ifrån mig tankar och teorier efter att ha kommit hem från ett pluggmaraton. Det går bara om jag har någon slags rutin eller grej jag alltid gIMG_01471ör. Alla har väl olika saker som funkar för dem; vissa röker, andra spelar TV- spel, eller boxas eller läser eller springer, vad som. Visserligen kanske avkopplande på olika sätt men… avkopplande nonetheless. Själv har jag på senare tid av en slump kommit in på stickning (ja, om ni tänker på det man lärde sig i syslöjden eller av sina mor- och farföräldrar så tänker ni rätt). Brukar köpa garn och annat i Garnbutiken på Linnégatan, personalen där sa att många stickar för att just koppla av. Kan förstå varför, det är så grymt terapeutiskt, kreativt och produktivt. De borde förresten få någon slags veckans ros- pris för att vara de absolut trevligaste härligaste och goaste människorna!

Förberedelser för utbytesstudierna fortsätter. I veckan kom jag på att jag inte hade kollat upp vaccineringsråden för Singapore (en ganska viktig grej att ha fixat…). Tur nog saknade jag endast vaccin mot Tyfoid vilket jag, som är rädd för nålar, kunde få i tablettform. Mitt studentpass har blivit godkänt och jag har fått ett rum på campus i University Town (jippi). Utan AC (tusan). Hoppas verkligen att min överlevnadsinstinkt sätter igång någon slags värmereglerande anpassningsförmåga, annars är risken att jag hunnit smälta bort innan terminen är slut.

Kommentera

