Hållbarhetsdagen

Förra veckan besökte jag en för mig helt ny institution! Humanisten vid Korsvägen/Johanneberg. Det var där som Hållbarhetsdagen gick av stapeln, med inspirerande föreläsningar, gratis ekofika, loppis etc.

bild 2

Det bjöds på synnerligen ohållbara välkomststämplar. Hoppas inte alla storslagna planer på att rädda planeten bleknar lika snabbt.

bild 1

Tack vare att jag kom försent och inte fick plats på den föreläsning jag hade tänkt gå på, om humanistiska perspektiv på klimatkrisen, så gick jag istället på en om nudging – alltså hur en kan påverka folk, i stort och smått, att handla klimatsmart. Bästa exemplen som togs upp var;

1) danska forskare som genom att klistra gröna fotavtryck på marken fått människor att slänga signifikant mycket mer skräp i allmänna papperskorgar.

2) den kreativa forskningen bakom Flygplatsflugan i Pissoaren; forskare som undersökt kostnader på Schipol, Amsterdams flygplats fann att städningen av manstoaletterna var det som kostade mest; mer specifikt kisset runtomkring pissoarerna. Vad göra? Svar; rita dit något att kika och sikta på. Själv är jag inte snoppbärare, men jag skulle tycka det var motiverande, bara tanken på att nån gång, nån gång kanske det är en riktig fluga.

Turns out; mänskligt handlande är inte så komplext som en kan tro. Tråkigt för hela min yrkeskår.

2014-11-20_15.10.49

Gick också på en föreläsning om hoppfulla perspektiv på klimatkrisen, med Svante Axelsson – sjukt rolig tjomme från Naturskyddsföreningen. Han menade bl a att lyckan är energismart. Ju längre ner i denna lyckotabell, ju mer energikrävande är en aktivitet och ju mindre lycka skattar vi att det ger oss. Jag skulle vilja highlighta två grejer med denna tabell, tagen med en kompis halvbra mobilkamera;

1) Längst ner, som exempel på vad som drar mycket energi och inte heller gör oss särskilt lyckliga hittar vi ”pendla”. Det känns lite som att slå in öppna dörrar; självklart tycker ingen om att pendla. Att ta det som exempel på att vi egentligen inte vill hålla på med omiljövänliga saker är att göra det lätt för sig alltså. Det finns kanske en miljard saker som drar lika mycket energi och som faktiskt gör oss glada; bio, bastu, spela hockey, bada på äventyrsbad. För att nämna några.

2) Deppigt nog hamnar ”titta på tv” flera decimaler över ”ta hand om sina barn”. Folk blir alltså lyckligare av att kolla Paradise Hotel än bada och sjunga med sin tvååring. Så måste det vara.

Kommentera

