Halvfullt eller halvtomt

I mitt förra blogginlägg uttryckte jag min glädje över en ansökningsfri månad. Kan ha tagit ut glädjen lite i förskott. Men visst, det beror ju på hur man väljer att se på vattnet i glaset.

Första veckan avklarad på nya kursen, superkul men svårt. Det är mycket att göra och många examinationer. Som tårtan på moset kommer jag och några andra blivande utbytesstudenter att ha färre veckor på oss att göra den stora slutgiltiga examinationen för denna termin som slutar i mitten på januari, eftersom vi åker till respektive land redan i början av året. Kände hur luften gick ur mig när jag insåg att det förmodligen inte blir mycket till jullov då arbetet måste lämnas in flera veckor än det egentligen är schemalagt. Jobbigt att utbytesterminen överlappar denna termin så mycket. Men det är jag egentligen inte så ledsen över eftersom

…. min officiella ansökan har blivit accepterad av NUS! Jag fick de flesta kurser jag hoppats på också. Däremot kan det hända att man senare måste addera/droppa kurser, exempelvis om det blir schemaomläggning, om kursen visar sig vara för svårt/lätt, om man har för många/få kurser o.s.v. Men det får man ta när det kommer, finns inte mycket att göra just nu. Enligt ansökningsstatusen på onlineansökan har jag också fått en boplats på campus! Det är inte garanterat att man får det och då NUS detta år renoverar campusområden fick utbytesstudenter rekommenderat att se efter boende utanför campus. Men det verkar ha gått som önskar för min del. Det jobbiga är att…

… jag måste ansöka. Suck. Igen, denna ansökan. Många i min klass som gör en utbytestermin säger att deras utbytesuniversitet är ganska dåliga på att ge information kring ansökningar och annat. I den kategorin är NUS superbra på att ge ut information. Nästan för bra. Det finns information om absolut allt på deras hemsida. Men det är så mycket administrativa hinder att man knappt vet vart man ska börja. Det jag måste ansöka om nu är vilket campus jag önskar bo på, studentpass och eventuellt ett studentvisa (om universitetet inte gör det åt en…). Tydligen ska jag få ett e-mail kring allt som angår ansökningarna, så jag har gett upp att försöka förstå alla villkor och regler och inväntar istället skräddarsydd information. Hoppas kunna undvika att lägga onödigt mycket mer tid i denna ansökningsbetuttade värld. Däremot kan jag inte helt och fullt säga att glaset alltid är halvtomt när det gäller ansökningar eftersom…imag26371

… jag precis fick positivt besked på en stipendieansökan! Det var värt all tid och sökande! Bästa timpenningen. Best job I ever had (någon som sett Fury?) Är extremt glad och lättad att den ekonomiska situationen inte längre är lika grå  (:  Så med ett halvfullt glas ska jag nu spendera resten av lördagskvällen med att fira en underbar väns 25- års dag…. det fanns inga 25- års kort i butiken så jag köpte detta kort med motivationen att hon i alla fall är närmre den åldern än 50. —————————>

 

Kommentera

