Ansökningsmaraton

Äntligen november! Månaden invigdes med en riktigt bra Halloweenkväll till följd av den första riktiga sovmorgonen sedan skolstart. Har verkligen längtat till senhösten; regn och en ruskigt härlig dimma gör att Göteborg ser ut att vara en stad tagen från någon svartvit 1800- tals kostymdrama. Så härligt lågt ljus som sipprar igenom staden. November innebär också början på en ny kurs och slutet (för en stund i alla fall) av en intensiv ansökningsperiod.  

IMAG2630

Det tar alltid så mycket mer tid att ansöka om något än jag tror. Det har varit ansökan om kurser, ansökan om stipendier, officiella ansökan till Singapore och ansökan om ansökan kring ansökan för ansökan. Man ska redan veta hur och vad som ska ansökas om kring sådant som berör 6- 12 månader framåt och allt ska ansökas om inom loppet av en månad! Suck. Papper och datum och förberedelser om vartannat. Först var det ansökan om kurser till våren (eftersom jag inte har fått mitt officiella besked från NUS så söker jag även i Sverige utifall att). Själva ansökningen tar ju inte lång tid men för mig att hitta och bestämma kurser tar en evighet. Sedan har det varit en period med en hel del administrativa förberedelser inför Singapore. Jag har skaffat nytt pass och gjort en onlineansökan och en fysisk. Val av kurser tog lång tid även här eftersom jag skulle ansöka om 10 stycken och det finns en miljon kurser att välja bland (så mycket kul att läsa!). Man är själv ansvarig för att se till att kurserna inte krockar i schemat; det tog en himla tid att fixa ihop då alla kurser har flera olika alternativ på datum och tider kring respektive seminarier, föreläsningar och praktiska övningar. Som utbytesstudent på NUS läser man 4-5 moduler, men man måste komma in på minst 3 för att få ett studentvisa och kunna genomföra utbytet. Krockar några kurser i schemat stryks båda och chanserna minskar att komma in på antal kurser som behövs. Så man måste tänka lite taktiskt och planera en del vilket tar- just det- tid.

Sedan har jag lagt ner lite tid på att hitta och ansöka om stipendier. Tyvärr var jag alldeles för sent för vissa fonder (men jag började i juli!) och har hittat få som stämmer överens med min studiesituation och ämne. Men det finns väldigt, väldigt många fonder så det finns alla möjligheter att hitta något! Om man inte orkar lägga tiden kan man alltid anlita en stipendiekonsult som gör jobbet åt en för en slant, men det går minst lika bra att göra det själv också. Att sedan samla ihop och skriva ansökningarna tar också lite tid då stipendier har olika krav på vad de vill ha för dokument; motiveringsbrev, budget, studieintyg etc. Men visst är det en bra timpenning om man lyckas få ett stipendium! Hittills har jag inte lyckats dock så jag ska nog inte försöka mig på att ge råd kring hur man skriver en bra ansökan men….

När det gäller ansökningar generellt sätt: var ute i god tid! Det är bra att ha framförhållning av flera anledningar. Ofta öppnar och stänger ansökningar några månader innan det du ansöker om ska ske, så var noga med att du inte missar några datum. När man exempelvis ansöker om utbytesstudier ansöker man ungefär ett år innan man åker! Det är också bra att börja tänka kring ansökningarna tidigt så att man inte sitter där den 14 oktober och inte ens har börjat titta på vilka kurser/program man vill välja. Kolla vad olika ansökningar kräver för dokument. Det kan också vara så att du måste förbereda en massa dokument som tar tid att samla in och ju närmre sista ansökningsdatumet du kommer desto stressigare att få allt i ordning.

Men! November är här, nu väntar en mysig, regnig, dimmig och förhoppningsvis ganska ansökningsfri månad. Härligt.

Kommentera

