Hemtentafasoner

Det är intressant med hemtentaskrivning och hur olika människor hanterar det. Vissa sitter hemma och gör allt annat förutom att plugga; dammtorka, städa kylskåpet, göra storkok, sortera skruvar, vika plastpåsar etc. Pseudoarbete kallas det tydligen. Jag däremot går in i ett kaos – så som det känns i huvudet, så ser det ut i min lägenhet. Jag får för mig att jag inte har tid att koncentrera mig på något annat än plugget. Så för alla finns det goda skäl att plugga någon annanstans och bara inte blanda ihop skruvsorterande med akademiskt skrivande.

Jag kör dessutom taktiken att inte köpa så mycket kurslitteratur utan använda referenslitteraturen på biblan istället. Det är billigt, miljövänligt och en tvingas studera på rimliga tider. När de stänger infinner sig också den där sköna känslan av att det är legitimt att gå hem och inte ta med sig plugget. KTB, kurs-och tidningsbiblioteket är min favorit. Det är öppet länge, fascistiskt tyst och framförallt vackert. Speciellt när Matilda sitter framför. 

bild

Kommentera

