Att hantera ett U

Det finns en första gång för allt, även för att kugga. Förra veckan fick jag (tillsammans med halva klassen) ett stort, fint U på en tenta. Många av oss hade inte förstått den och tagit fel utgångspunkt. Stor suck. Hur man hanterar ett U sen beror ju såklart på varför man får det (kanske var förutsättningarna eller rättningen orättvis, kanske studerade man inte tillräckligt, eller så studerade man tillräckligt men hade en dålig dag…), vad det har för konsekvenser för en, men även hur du väljer att se på det. Visst, det suger att 1. ha kämpat med tid och tankekraft med en uppgift och ändå få ett stor FEL stämplat i pannan, 2. att du nu måste skriva om uppgiften vilket gör att du halkar efter lite och 3. du har ju tydligen inte förstått vad det är du ska lära dig/borde kunna och måste börja lära om på nytt. Att få VG känns som en klapp på axeln och G som att få tummen upp, men ett U känns som en smäll på k… handen. Nej, skämt åsido, det är förmodligen det absolut mest destruktiva sättet att se det på. I detta fall var det otroligt frustrerande men jag försökte i alla fall att se det positivt (nästan). Läraren menade att hen inte kunde godkänna oss när vi inte kan vad det står i vårt kursmål att vi borde kunna. Det är på något sätt en kvalitetsstämpel på utbildningen. Sedan är det ju det här som jag verkar tjata lite om i mina blogginlägg hit och dit vilket är kunskapen. Själv tyckte jag att jag inte hade förstått denna tenta och hade nästan känt mig mer förvirrad om jag blivit godkänd (vad var det egentligen jag skrev?) Så jag och mina klassvänner tänkte ”Jaha, då får vi väl göra om. Och göra rätt”.

imag25321

 

Är det så att du tycker att ditt betyg av någon anledning inte reflekterar det du tycker din uppsats var värd så går det att göra något åt det, exempelvis argumentera för fler poäng (bara om du har bra och rimliga argument för det såklart) Men om du nu har fått ett U och du ska sätta dig ner och skriva om den så är det här några tips från en nu erfaren Uare:

  • Förstå först och främst varför du har fått U. Fråga läraren. Tolkade du uppgiften fel? Använde du inte kurslitteraturen tillräckligt?
  • Har någon annan kursare fått U kanske kan ni kanske ta hjälp av varandra. Två hjärnor är klokare än en (har jag hört). Steget bättre kanske till och med är att be om hjälp från någon som har klarat tentan.
  • Läs på kurslitteraturen och anteckningar (välj kanske annan litteratur inom samma område om kurslitteraturen verkar svår, inte relevant, för dålig eller för tråkig (!) )
  • Om du har tid och möjlighet, börja skriv på den så fort du kan. Då har du det fortfarande det fräscht i minne och det är skönt att inte ha den släpande.
  • Gå tillbaka till examinationsbeskrivningen då och då för att försäkra dig om att du inte tappat bort dig (speciellt vid en stor tenta). Även ifall du vet vad som gick snett kan det vara lätt att börja tänka i samma tankemönster och råka skriva samma uppsats igen (galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat, som Einstein sa)

Det är aldrig roligt att kugga en tenta, men även om ett U känns katastrofalt tungt kommer du förmodligen växa lite när du väl har besegrat känslan och (förhoppningsvis) klarat omtentan. Så positiva tankar; glaset är alltid halvfullt, problem är möjligheter i förklädnad, när en dörr stängs så öppnas ett.. ja, ni vet vart jag är påväg.

Kommentera

