Extrajobbet = Bron

Hörde på P3 Nyheter i morse att allt färre studenter tar studielån och arbetar (eller får hjälp av föräldrar) istället, så jag tänkte spinna vidare lite på Annikas grymma råd gällande extrajobb (håller helt med!) Häromdagen pratade en föreläsare om hur svårt det var för universitet att kommunicera vikten av att studera till studenterna (what, att studera är väl det vi borde förstå oss bäst på…eller?) Studenter underskattar hur mycket tid de behöver lägga på studierna och arbetar mer istället vilket resulterar i sämre studieresultat (been there, done that). Hur mycket tid kräver egentligen studier? Tanken är väl att studera 30 hp = 100 % = heltid = 40 timmar/vecka (cirka). Man ska alltså studera en sisådär 8 timmar per dag. Det är i teorin. Men i praktiken? Det är väldigt olika från program till program, person till person, period till period (plus en miljon andra faktorer). Jag vet heltidsstudenter som lägger allt från 10 timmar upp till 60 timmar i veckan. Och så är det, universitetsprogram/kurser är ju olika liksom människors mål, motivation, kapacitet, förutsättningar o.s.v. Det gäller att hitta en sin egen nivå och studera utefter ens egna mål. Många studerar ju för kunskapen (och för att det är kul, och givande, och utvecklande, och spännande och… ja av alla möjliga anledningar) och kan du tillgodose dig den på mindre än 40 timmar i veckan och ta ett extrajobb, toppen! Men ett tips från någon som själv lärt sig den utbrända vägen; arbeta inte mer än vad dina studier tillåter. Låt studierna komma först i den utsträckning du kan.

Tyvärr lever jag för tillfället inte som jag lär. Just nu extrar jag för att samla ihop till min termin i Singapore eftersom jag tvivlar på att studiemedlet kommer att räcka. Då Asien vanligtvis kanske är en students ekonomiska drömställe har jag lyckats välja inte bara den dyraste staden/landet i Asien, utan även i världen (bra där). Ofta är ju pengar en stor motivation till extrajobb, men egentligen känns det inte tillräckligt motiverande att stressa över och offra sin fritid på. Fastän man lever i universitetsbubblan mestadels så slås jag då och då av tanken att mina studier faktiskt ska leda till ett konkret, faktiskt arbete inom en inte allt för lång framtid och kan tycka att det nästan känns absurt. Under hela livet har ju studier alltid varit förberedande inför mer studier, men nu helt plötsligt ska studiekunskapen användas i Verkligheten. Det steget känns ibland för stort och jag saknar bron emellan. Så i veckan var min tyska vän var här på besök, hon studerar populärmusik i Berlin på Humboldt Universitet (känner hur min utbildningsbeskrivning bleknar i coolhet) och arbetar samtidigt för Berlin Music TV. Hennes extraarbete är mycket förankrat i hennes studier, hon kan använda kunskap från jobbet för att skriva uppsatser och kunskap från utbildningen för att göra ett bättre jobb. Så pengar i all ära, men att kombinera det med ett arbete inom sitt utbildningsområde skapar just denna saknade bro. Exempelvis finns det en massa läxhjälpar- företag för er som studerar pedagogik (My Academy, upgrades och Akademisk Omtanke för att nämna några) eller statist.se och stagepool.se för er som studerar performance av något slag. Och så finns såklart Göteborgs Universitets Studentkår (GUS) och kårföretag! Några klassvänner arbetar på HandelsMarketing där de får arbeta inom deras studieområde med uppdrag från kunder i Verkligheten. En väldigt bra bro. För lite mer tips kolla även in SPIRA och studenttidningen Spionen (som på tal om något annat senast innehöll Sunniva Brynnels krönika Bildning VS Nytta i nr 6 2014, bra och tänkvärd).

Tipset om du mot förmodan vill göra mer än ”bara” heltidsstudier är att se till att du verkligen har tiden så att det inte går ut över dina studier eller ditt privatliv allt för mycket och (för att du ska få ut det mesta av det) att det är värt tiden inte bara i pengar utan även i erfarenhet/kunskap.

2 thoughts on “Extrajobbet = Bron

  1. Väldigt intressant läsning! Kände kände lika dant när jag studerade. Hade dock turen att hitta ett extrajobb vars tider inte krockade med mina studier. Dock så var det inget som hade med min utbildning att göra (IT Chalmers i mitt fall).

    Jag hoppas att det är ok att posta länkar här men det här är precis vad jag och ett gäng andra nyexaminerade studenter försöker att lösa med http://www.jappa.jobs Målet är att varje student själv skall kunna ställa in sin tillgänglighet och yrkesområde som är intressant för extrajobb. En idé som mottagits väl av alla de olika företag i alla möjliga olika branscher vi frågat om intresse från.

    Hoppas att det här kan hjälpa fler studenter till extrajobb och arbetslivserfarenhet som passar med deras studier

Kommentera

