Working 9 to 5, sen plugga hela natten

Nu när jag borde plugga men jobbar istället, dvs bloggar (jobb light), passar det ju ypperligt att blogga om att bolla plugg och jobb. Jag kastar mig ut i en trendspaning och säger; det är vanligt att studenter extrajobbar i Göteborg eller Stockholm, kanske inte lika vanligt i låt säga Lund eller Uppsala. Kan ju vara svårt att hitta extrajobb med bra arbetstider i en stad där studenterna utgör en tredjedel av invånarna och så behöver man inte riktigt det när ölen kostar 22 kr litern. Jag har senaste halvåret haft tre jobb av varierande storlek och det är inget jag rekommenderar. Ha bara ett. Är överhuvudtaget splittrad till detta med att extrajobba; det är gött att pyssla med lite olika grejer och få några extra slantar, men jag gillar samtidigt studentbubblan där ingen måste springa iväg efter föreläsningen och där man alltid kan ta en kaffe till och det blir inte riktigt så när man har ca 10 timmar mindre i veckan att leka med. Hade en sådan dag igår, dagen bara flög förbi medan jag och en vän satt på ett café och pratade, och sånt är mer värt än alla effektiva studietimmar och lönsamma arbetseftermiddagar. Pratade häromdagen med en kursare som menade att han blev begränsad av att inte jobba för att han inte hade några pengar. Jag tänker tvärtom; när man jobbar har man ingen tid att spendera några pengar eller umgås utan att spendera pengar för den delen, vilket är minst lika trevligt.

På gott och ont det där med extra-kneg helt enkelt, så här är mina bästa jobb/skola-tips;

1) Om du precis börjat en ny utbildning, känn efter ett tag innan du börjar söka jobb. Kanske tar plugget mer tid än du trodde eller så upptäcker du att du har massa tid över.

2) Fråga dig varför du vill jobba, så att du inte bara kör på av gammal vana. För att du behöver pengar, för att alla andra jobbar, för att det är kul eller cv-boostande? Ska du gå in i väggen ska det åtminstone vara av rätt skäl som vi psykologer brukar säga. (nej).

3) Det här är ju en taktikfråga, men jag säger ta inget jobb bara för att det är det enda som står till buds at the moment, om du inte är sommar-desperat. Det är inte värt att ha ett jobb som suger mer energi än vad man får ut i trivsel och siffror. Det kan dessutom vara svårt att ta sig ur ett jobb när man väl börjat och det brukar dyka upp fler chanser.

4) Och så slutligen vad jag skulle vilja kalla Lex Annika; försök att inte börja ett nytt jobb samtidigt som du har en stor inlämning. Det blir inte bra. Plötsligt är det oktober och du har inte ens börjat. Just sayin.

Kommentera

