antagning.vadskajagvälja?!.se

Glad kanelbullensdag (i efterskott)! Vi firade stort genom att baka ett ton bullar! För er bullbaksom mot förmodan missade högtidsdagen och känner för att gå all-in så ska ni knalla till caféet Husaren och beställ den klassiska Hagabullen som är ungefär lika stor som en fotboll i diameter. Annars har många andra fik just nu 2för1- erbjudanden som gynnar studentekonomin (bl.a. Condeco) men vill man ha en prisvärd, icke-franchise bulle så finns min favorit på Biscotti i Majorna.

Igår blev jag lite småbekymrad när jag insåg att det snart är dags att välja program/kurser till nästa termin. Det känns ju som att hösten precis börjat och redan ska det börja tänkas på våren :S Vissa kanske är stensäkra på sina val medan andra, som jag själv, börjar få lite ångest över att inte veta. Den 15 oktober närmar sig och man har inte ens börjat leta bland alla program och kurser, det finns ju så många! Vad ska man välja? Vad vill man jobba med? När jag sökte till universitetet kändes det som ett sådant livsavgörande beslut, men nu ett år senare (när man blivit en klok gammal gumma) ser jag lite annorlunda på studier. Visst är det en fördel att välja ett område man tror man tycker om och kommer vilja arbeta inom, men att inte veta och testa sig fram går minst lika bra. That’s what your twenties are for! Bara att börja universitetet har i alla fall för mig öppnat upp för nya tankar och möjligheter att spinna vidare på för att komma lite närmre det man vill syssla med professionellt.

Men vart ska man börja? Läsa på vad yrken innebär, kolla arbetsmarknaden, gå till studievägledaren… visst är det alla goda råd men personligen gav det mig bara en massa information men ingen inre vägledning åt vilken inriktning jag vill ta. Men så läste jag klart För då minns jag kärleken häromdagen och tyckte att Charlotte hade en väldigt sund och enkel syn på hennes arbete. För henne var det viktigaste att det hon gjorde kändes meningsfullt. Så tipset är väl (hur svårt det än är) att välja något man finner intressant och roligt att läsa (jag vet, det kan tyckas ganska självklart men…). Det finns ett stort värde i att bry sig om det man studerar. Är man inte riktigt säker på vad man ska välja så är väl en utbildning som känns meningsfull för en i alla fall en ganska bra grund att börja på.

Lycka till, kanske ses vi till våren🙂

Kommentera

