Tentaträsket

Earth to studentblogg! Ja, kära nån, först nu har terminens första tentabubbla spruckit och jag kan äntligen tänka på annat än hypotesprövning, horisontsammansmältning (say whaaat?) och determinationskoefficient. Har inte velat utsätta er för detta och därmed inte bloggat, för dagarna innan tentan var det de enda tankarna jag hade och de enda bilderna i min telefon var på sammanfattningar och statistiska övningar från böcker jag var för snål för att köpa. Tur att världens skönaste Ellen hållit ställningarna här!

Frågan jag alltid ställer mig i examinationsträsket är; måste det bli såhär? Måste jag varje kursslut lämna mina nära och kära, mina intressen, mina ägodelar för att ge mig in i tentaskogen på kurs-och tidningsbiblioteket? Måste det bli så att jag oftare hör högtalarrösten ”biblioteket stänger om en kvart” än min egen mors röst? Måste jag sova på golvet bland bokhyllorna för att jag blev kvarglömd panikläsandes när de stängde? Okej, det sista har inte hänt, men andemeningen är att jag skulle vilja hitta en annan studieteknik som inte kräver denna slutspurt.

Jag gör ofta misstaget att skjuta upp att förstå en viss teori eller ett begrepp. Går på föreläsningar, antecknar, läser kurslitteratur, antecknar, men tänker att förståelsen och förmågan att använda teorierna ligger nånstans längre fram. Problemet med akademisk litteratur, tycker jag, är att man inte bara kan memorera den. Man måste Bygga Nya Strukturer i Hjärnan, för att ens kunna greppa ett begrepp. Och det tar lite tid.

Studieteknik-tips to be continued! Jag förstår att alla undrar hur det gick med tsunamin av flyttkort som drabbade mig för ett tag sen?!

bild-1

Jo, djuren fortsätter flytta in. Det har t o m anlitats gästskribenter! Problemet är att det bara verkar vara pingviner, bävrar och myror som flyttar. Kan man få önska ett par fåglar kanske? En flock lejon som tar sitt pick och pack över savannen? En älg med ryggsäck, är det för mycket att begära? Jag tycker inte det.

Kommentera

