Missbruk eller mognad

Plockar upp tråden där jag lämnade den senast; prokrastinering. Jag har faktiskt sommarlov från plugget nu för igår beslöt jag att resta en uppsatsinlämning med redovisning till nästa termin. Efter att ha skrivit inlägget om söndertopsade öron och ångestgosigt uppskjutande. Men det är skillnad på att skjuta upp och att skjuta upp tycker jag.

Att ta tag i och få saker gjorda är att ta ansvar. Man kan bli uppskjuts-missbrukare; låter allt bero, känner först tillfredsställelse och sen dåligt samvete och plötsligt kan man inte betala sina räkningar. Typ. Men att lämna något till senare kan också vara att ta ansvar för situationen och hur man mår. Tidigare har jag kört på och tyckt att det varit viktigt att klara allt bara för att. Men nu tänker jag att det finns inget egenvärde i att vara perfekt. Däremot finns det ett egenvärde i att njuta av det man gör, i detta fall ett fördjupningsarbete om hur facebook påverkar ungas identitetsskapande. Finns då möjlighet att styra om omständigheterna så att man kan behålla hälsan och njuta, varför inte? Och förhoppningsvis lär man sig mer och mer vilka uppskjutningar som hjälper och vilka som stjälper. 

Mitt användbara idealiserande tänkande hjälper mig att inte se alltför realistiskt på saker, alltså att lämna in uppsatsen efter jul istället; ser framför mig hur jag i sommar, förutom att jobba heltid, sitter ute på någon klippa i Göteborgs skärgård, läser superspännande psykologisk forskning om sociala medier och identitetsprocesser, tar ett dopp, skriver ner mina egna tankar som blir en briljant akademisk diskussion. Perfekt och lagom med en kopp te bredvid mig pysslar jag sedan under hösten fram, förutom att plugga heltid, den mest genomarbetade uppsats någon någonsin har läst, fram till julen då jag trots dubbla redovisningar den 2 januari firar en harmonisk och själsligt värmande jul.

Efter att ha hört det här oerhört rimliga scenariot kan ni ju själva välja om ni vill ha time managment-råd från mig i framtiden.

Nu skulle jag och min vän Matilda ätit den här supergoda maten, men det är tydligen gluten i quornfärs så icke. Men i alla fall, dagens tips, OBS GOTT;

IMG_0323

Tandoori tacos! 

IMG_0398

Sen kaffe på maten såklart.

ps. cred till alla studievägledare som hjälper och inte stjälper vilsna studenter.

Kommentera

