Veckans bästa

Det finns en scen i tv-serien Girls som ofta poppar upp i mitt huvud. Det är när huvudkaraktären Hannah har fått reda på att hon måste skriva en bok på en dag, för att inte bli stämd av förlaget. Ett bok-deal hon varit superlycklig över, men inte kommit igång med så att säga. Hon har snarare gått runt med mild prestationsångest och skjutit på projektet. Men den här dagen går det bokstavligt talat inte att skjuta upp längre och det som var drömmen har plötsligt blivit en omöjlig uppgift. Så vad gör hon? Hon klär inte på sig. Hon sitter på golvet och äter glass. Hon gömmer sig under täcket. Hon klipper en skum lugg på sig själv. Hon topsar sina öron tills trumhinnan spricker.

Detta tillstånd där man pendlar mellan panik och förnekelse och jag har aldrig sett en beskrivning bättre än den här scenen. Det är det här med att skjuta upp saker. Ibland gör jag det gärna, ibland inte. Jag gör det av många olika skäl; lathet och bekvämlighet, vetskapen om att det här kan jag göra lika bra på kortare tid när det passar mig bättre eller prestationsångest. Alltså att jag inte vill sätta igång och konfronteras med känslan av att det kanske inte kommer bli så bra som jag egentligen vill. När jag gjort det natten innan deadline kan jag alltid känna att jag gjorde det bästa av situationen.

Lösningen på det här problemet to be continued, men här kommer dagens tips för alla prokrastinerare. En annan effektiv strategi är att kolla på den här Girls-scenen om och om igen och bygga upp en superstark ovilja att hamna i det state of mind där man är tvungen att topsa sönder sina öron!!!

Vidare vill jag dela med er veckans so far bästa historia;

IMG_0399

En liten, liten visp! Ni förstår nog inte hur liten den är…

IMG_0405

Så jag ställde den bredvid ett lyspsyl för att visa. Den här vispen fick min kompis Matilda av en man som satt bredvid henne på tåget. Finns det något bättre än 1) oproportionerliga storlekar på saker, som t ex en jättestor hatt eller en pytteliten visp? 2) totalt random tågmöten och människor med yrkesdrömmar som att ”också bygga en jättestor visp”?

Kommentera

