Vi som gillar att grilla på sommaren

I veckan läste jag något av det bästa på länge, en artikel som sätter ord på tankar jag haft ett tag kring debattklimat, klass och konformism. Jonas Thente skrev i DN om en ny sorts klassmobbning, där media-medelklassen skrattar åt obildade människor som har fel åsikter, som är rasister och antifeminister och som inte ens kan stava rätt i sina hotmejl. Jag har tänkt på att detta är en så himla sorglig utveckling, där kampen för jämlikhet slutar inbegripa en viss grupp – de som inte tycker som vi. De kan man öppet förakta. Jag har tidigare nämnt en diskussion som handlade om att de toleranta inte tolererar intolerans och det känns som att vi måste komma vidare därifrån nu om människor med skrämmande åsikter ska börja tänka annorlunda.

Och sen finns det såklart en otrolig mängd Tyckare. Som mer än att vilja förändra, vill twitter-tycka och tjäna billiga poäng på att haka på olika drev. Det påminner mig om alla master-of-the-obvious-facebook-grupper som ploppade upp för några år sen av typen ”vi som gillar att grilla på sommaren”.

Alla kan twittra, men det är få som faktiskt är beredda att kompromissa med sin bekvämlighet, ändra på sina liv för att göra en skillnad. Typ leva sida vid sida med folk som tycker annorlunda. Sådant tror jag skapar förändring. Därför gör dokumentären om Soran mig glad.

1) Jag är inte bättre. Omger mig också gärna med likasinnade, för långa diskussioner där vi håller med varann och har definitivt också skrattat åt sverigedemokrater som räknat fatalt fel eller blandat ihop fornminne med högtid.

2) Den här bloggen är inte tänkt att vara en politisk plattform, men det här är ett ämne som jag skulle säga är relevant för högskolestudenter, som gärna för fina resonemang, bekräftar varandras åsikter och distanserar sig från det som inte ryms inom universitetets väggar.

Har ingen nytagen, check Göteborgsbild som matchar mitt resonemang, men apropå anonymt tyckande sprang jag och min vän Teresia en gång på ett högst rimligt anonymt budskap;

DSC_3970

Kommentera

