Studentikos hypnos

På ett tidigare inlägg fick jag en kommentar med frågor kring studentlivet i Göteborg och eftersom dagen D den 15 april står för dörren tänker jag det är på plats med lite hissar och dissar kring att plugga i Göteborg! Med risk för att låta som en överbetald kliché-coach; det är dags att vända beslutsångest till MÖJLIGHETER!

Jag valde att plugga i Göteborg för att det finns många studenter och ett studentliv, men också så mycket mer utanför plugg-bubblan. En storstad med fett utbud och många olika typer av människor och möjligheter. Jag tror att det är fler än jag som tänker så och jag vill i alla fall tro att det gör Göteborg till en mer kreativ stad – man lockas hit av mångsidigheten.

Det beror såklart också på vad och var man pluggar; Chalmers och läkarprogrammet på Sahlgrenska tenderar t ex att vara mer likt Uppsala och Lund vad gäller studentikos hypnos. Jag kommer själv från Uppsala, har pluggat där ett år, också härligt. Så det beror helt på vad man letar efter! En del uttrycker att de gillade det intensiva studentlivet i t ex Lund i typ ett år; sen pallade man inte mer. Andra älskar det fullt ut i fem år.

Det avgörande för ens studenttid tror jag ändå är de vänner man får och min erfarenhet är att det på varje program eller kurs finns folk som vill hänga och som man trivs med och på den vägen är det mesta. Det finns events för studenter som typ kåren eller en särskild fakultet anordnar och många mindre fester, typ insparksfesten våra faddrar fixade för oss som var öppen för alla efter en viss tid. Det finns inga renodlade studentklubbar, men det finns bra klubbar med många studenter och pub med sällskapsspel!

Mitt generella tips är att testa, njuta och våga ändra sig om man inser att man vill något annat. På senare år har många jag känner verkligen strömmat till Göteborg, några bara för att testa hur det är. Till sist en brasklapp; jag har ändå bara pluggat här i några månader, mycket återstår att upptäcka! DET är grejen med större studentstad vs mindre.

IMG_0249

En svintidig morgon i hamnen. Min helg har bestått av 100% Paddan – Gbgs sightseeing-båt no 1 där jag ska jobba som guide i sommar. Blev om möjligt än mer pepp på staden. Så om ni kommer förbi i sommar och rekar framtidsstad – hoppas vi ses på båten!

ps. ber om ursäkt för världens sämsta layout i det här inlägget, wordpress lyder mig überhaupt nicht.

 

2 thoughts on “Studentikos hypnos

  1. Om man vågar sig upp till Chalmers finns ju faktiskt en studenklubb vid namn Gasquen. Ibland ser vi några GUare där också…!

    Handelpuben på onsdagar brukar nog också sluta som klubb framåt natten. Men svårt att komma in om man inte är HHGS-medlem.

    1. Sant! Tack för rättningen, har ännu inte kommit ända till Chalmers i mitt utforskande! Valborgskalaset blir första sammandrabbningen. Men det är lite mitt intryck av studentlivet i Götet; ganska uppdelat.

Kommentera

