Meta-utvärdering

Något supercentralt inom svensk högskola är Utvärdering. Varje delkurs ska utvärderas skriftligt och muntligt, genom skalor, kommentarer och random feedback. Skitbra. Studentinflytande. Utveckling. I måndags avslutade vår klass en delkurs om utveckling i tidig barndom och hade såklart en utvärdering. I och med den upptäckte jag hur osvensk jag är i mitt tänk kring högskoleutbildning. Den muntliga utvärderingen kretsade mycket kring hur kursen Kändes för oss. Om böckerna hade varit jobbiga att läsa och om det varit ett behagligt tempo. Min spontana tanke var att det är väl studenterna som ska anpassa sig till utbildningen som krävs för att bli en kompetent psykolog och inte tvärtom? Kanske är det elitistiskt, men jag efterfrågar i så fall snarare synpunkter kring föreläsningsinnehåll, vilka perspektiv som genomsyrar litteraturen eller om det var något som verkligen saknades. Det kan bero på mitt förflutna inom dansvärlden, t ex på en skola i Tyskland där man inte riktigt såg till den här typen av efterfrågade åsikter. Där handlade det mer om disciplin, anpassning och ännu mer disciplin. Och det finns en del av mig som gillar det skarpt – man vet vad man får för sitt studielån.

Jag får ibland intrycket att lärare ändrar kurser utifrån feedback och att de sedan får motsatt respons nästa år. Om en klass sagt att en kurs varit för mycket läsa så säger nästa års studenter att de saknade en del kurslitteratur. Jag tycker absolut att man ska försöka hitta en balans med en rimlig arbetsbörda där så många som möjligt blir nöjda och att studenterna ska ha inflytande över sin utbildning, men i det här fallet kom diskussionen inte att handla något om kvaliteten eller innehållet i kursen, utan typ om hur vi och vår fritid hade påverkats.

Jag fyllde för övrigt i en utvärdering av min volontärtid i Buenos Aires i höstas, och sista frågan löd såhär: ”Hur upplevde du den här utvärderingen?”. Meta-utvärdering. Mums.

Kommentera

