Vårtecken, skam och ny soffa

Idag regnar Göteborg och då passar jag på att göra ett inlägg om Gbg-våren. Inte för att jag vet något om väder, har lämnat min lägenhet en gång de senaste två dygnen. Det kallas dubbelinlämning onsdag morgon. De enda människorna jag träffat har varit mansvänner som hjälpt mig att skruva ihop och koppla in en lampa och fixa trådlöst internet. Jag har serverat öl och kaffe. Det kallas SKAM. Men ni skulle se två chalmerister som försöker skruva ihop en avancerad lampa utan beskrivning och lösa internetproblem och vägrar kolla instruktionerna. Det vill man inte ta ifrån dem. Jag hade ju bara bläddrat i SGS-pärmen och läst under rubriken ”För nybörjare – vad är internet?”

Vad gäller dubbelinlämningen antar jag att det är för mig som för de flesta studenter; plugget är hälften plugg och hälften en disciplinkamp. Alla prokrastinerare vet hur det är, man har ganska mycket tid till sitt förfogande, men det dyker hela tiden upp nya saker som antingen är roligare eller som man är mer stressad över och så sitter man uppe till gryningen och räknar ord. Tur att jag ska plugga så länge att jag antagligen kommer få ass-kicking rutiner och disciplin och aldrig skjuta upp något någonsin. Och tur att jag pluggar något sjukt intressant, just nu t ex hur barns ibland enormt höga självförtroende beror på att de inte lärt sig skilja på verklig kompetens och önskad kompetens. Kungligt state of mind.

IMG_0113

Våren, ja! Hur vet man att det är vår i Göteborg? Jag är ju inte rätt person att svara på det, inflyttad som jag är. Kanske är det när folk börjar parkera sig utanför Feskekörka. Frågade en infödingskompis som sa att det inte är någon idé att säga om det är vår eller inte, för nästa dag kommer det nog regna och storma. Det är ba gött med sol helt enkelt.

IMG_0125

Kanske är det när man bär ut soffan utomhus och hänger på trottoaren. Jag har ju som sagt flyttat in i en ny lägenhet och i och med detta utvecklat ett Blocket-beroende. Vilket är ganska rimligt, för ska man fynda måste man vara på på på. Som den här soffan som blev min efter en spurt uppför tusen trappsteg till högsta upp på Masthugget. Säljaren ringde och sa att ja, det beror på vem som hinner först. Jag kastade mig på cykeln, men dumpade den, för att ibland i Göteborg går det uppför när man inte tänkt sig det.

IMG_0124

Jag fick i alla fall köpa och i 40 min väntade jag på skjuts och frös och njöt av kapet. Masthugget = hipp, attraktiv stadsdel med landshövdingehus och syrebrist, som hon som hjälpte mig köra hem soffan konstaterade. Skidlandslaget höghöjdstränar i den här delen av Masthugget. (tack storasyster för lån av skämt)

IMG_0135

Ett vårtecken i alla städer är i alla fall när fyraåringar ramlar och skrapar upp båda knäna och ändå fortsätter leka länge länge.

IMG_0144

Inte alla studenter förunnat att hänga med stans skönaste systerdotter.

Kommentera

