Sista blogginlägget för mig

Det är nu nästan två månader sedan jag anlände till Sverige (och uppdaterade bloggen för den delen) efter fem väldigt händelserika månader som utbytesstudent i Ghana.  Jag har upplevt mycket intressanta och spännande saker i mitt liv, men denna upplevelse placerar sig definitivt i toppen av den listan. Jag åkte dit med den enda förväntningen att uppleva det ghananska skolsystemet och lära mig mer om utvecklingsstudier ur ett afrikanskt perspektiv, men fick uppleva så mycket mer än det. Jag har stått på ett fält omgiven av hundratals ghananer talandes i tungor en sen kväll på campus. Jag har cyklat in i Burkina Faso via landsbygden utan varken pass eller karta. Jag har burit hinkar med vatten på huvudet långa sträckor i brist på rinnande vatten. Jag har suttit med barn och väskor i knäet under långa, trånga och intressanta bussturer över hela Ghana. Som ni kanske märker skulle det ta många sidor och minst lika många timmar för mig att redogöra allt jag upplevt under min tid i Ghana.  

Image

Vad är då min åsikt om Ghana och min tid som utbytesstudent där? Jag skulle ljuga om jag sa att allt var guld och gröna skogar under min tid i Ghana. Det har inte alltid varit det enklaste att bo i ett land där man så tydligt är en minoritet. Det har varit otroligt frustrerande (men även lärorikt) att stundtals bli behandlad som en främling som alla redan har negativa förutfattade meningar om. Det har däremot ytterligare förstärkt mitt stöd och förståelse för invandrare i vårt land och alla andra länder världen över. (En eloge till alla som lever som en minoritet i ett främmande land där de dagligen tvingas arbeta mot diskriminering och ibland ren utfrysning!) Jag har däremot även fått äran att träffa och lära känna de mest underbara och öppna människorna. Människor som lagt ned sin tid och energi för att hjälpa mig med de allra minsta och största problemen. Människor som kommit fram till en på gatan och pratat för att de vill lära känna en och få en större förståelse för vilka vi västerlänningar är. Människor som erbjudit mig att bo gratis hos dem eller erbjudit mig mat för att de vill ta hand om sitt lands ”gäster”. Sådana stunder har jag verkligen njutit av att vara i Ghana! Jag har dessutom fått en väldigt rolig upplevelse av hur det är att studera på universitet i Ghana. Lärare (och elever) som dök upp lite när de kände för det, ständiga elavbrott under lektionstid, läraren som låste in oss i klassrummet och gömde nyckeln när han ville dra över tiden och öppet fuskande under salstentor är bara några komiska händelser som jag fått uppleva under min tid på campus.

Image

Till den som funderar på att ansöka som utbytesstudent till Ghana (eller vill åka dit av annan anledning) vill jag ge rådet att köra på det om du har det som krävs. Har du ett öppet sinne, gillar äventyr, uppskattar nya kulturer och inte är alltför fin i kanten tror jag att Ghana kan vara något för dig. Tro mig när jag säger att du kommer ha många, och roliga, berättelser för livet med dig hem. 

Image

 Med det här sista blogginlägget vill jag tacka för mig och min tid här. Jag vill även tacka Göteborgs Universitet för att de gav mig chansen att åka iväg som utbytesstudent.  Jag ångrar inte en sekund att jag åkte iväg! Om någon har några frågor framöver kan ni nå mig på mailadressen: linda89jansson@hotmail.com

Tack för mig!

One thought on “Sista blogginlägget för mig

Kommentera

