Slutet gott?

2013-06-13 14.02.08Den här dörren var bilden som välkomnade mig när jag gick mot salen där jag skulle ha mitt sista slutprov. Det var i den här korridoren med en löjligt stor dörr som jag insåg att min termin är över. Jag är färdig och kommer aldrig behöva vara på St Lucia campus igen. Insikten om detta chockade mig för jag hade inte insett hur fort tiden hade gått. Det känns fortfarande som att jag anlände för några få veckor sedan. Slutproven testar hur mycket man har lärt sig under terminens gång men jag har lärt mig saker som inte går att testa i en tentamen. Jag har fått känsla för hur viktigt det är att ha människor man älskar omkring sig, inte bara själsligt utan även rent fysiskt. Som utbytesstudent så har jag träffat människor med bakgrunder som inte liknar min egen. Jag har ödmjukt fått sätta min övertygelse åt sidan att mina åsikter är normen och att min moral delas av alla kulturer. En blåögd världsbild att ha från början kan man tycka men vad man inte utsätts för lär man inte känna. Jag har fortfarande lite tid kvar i detta underliga land down under och jag tänker använda den här tiden till att ta in så mycket som möjligt innan jag beger mig hem till trygga Sverige.

Efter proven
Efter proven

 

3 thoughts on “Slutet gott?

Kommentera

