Problem?

Som en person som studerar ekologi så har jag ofta anledning att bekymra mig över hur människor hanterar sina problem. Utrotningshotade arter slaktas, fabriker spyr ut växthusgaser och besprutningsmedel gör spädbarn sjuka i tredje världen. Vi måste ta itu med de globala problemen vi har idag men den mänskliga attityden gör mig besviken. Det här har gestaltats för mig i form av en metafor som jag har gått förbi under flera veckor på väg till campus. Här ser man ofta döda pungråttor vid vägkanten och i trädgårdar. En bakgård nära färjan hade en liggandes under ett träd i en vecka och jag blev bekymrad. En dag så såg jag att de som bor där har löst problemet på ett väldigt typiskt sätt. De har lagt en låda över kadavret. Syns det inte så finns det inte! De senaste dagarna så har det regnat i Brisbane och lådan tyngs ner mer och mer. Snart kommer kartongen att falla ihop helt och hållet och då kommer de boende i huset att påminnas om vad som händer med ett dött djur som får ligga i regnet i flera veckor. På samma sätt så kommer vi alla att se vad som händer när man lägger ett lock på planeten och sedan tvingas ta konsekvenserna.
2013-05-29 08.31.47

One thought on “Problem?

Kommentera

