Weekend

Du undrar kanske var jag har varit i helgen. Jag kan ge en ledtråd:

2013-05-25 18.17.00

2013-05-25 18.17.31

 

 

 

 

 

 

 

 

Du har nog gissat att jag var i Sydney i helgen. Jag insåg för ett tag sedan att jag inte hade varit I en av väldens mest berömda länder, trots att jag har befunnit mig i landet i flera månader. Jag bokade flygbiljett och vandrarhem för en natt så billigt som möjligt och i lördags så bar det av. När jag kom fram så märkte jag att jag hade fått vad jag betalade för när det gällde vandrarhemmet… Som tur är så spenderar man inte mycket tid på rummet när man är i en stad i 28 timmar. Istället så använde jag min tid till att se vad Sydney hade att erbjuda. De två dagarna var fantastiska, kyliga och höstsolen var bländande. Första dagen gick ut på att vandra upp och ner längs stadens gator och ta in så mycket som möjligt. När mörkret hade fallit så gick jag mot hamnen för att se det som jag hade sett fram emot länge. Sydney har en ljusshow som heter VIVID och den förvandlar staden till ett levande fyrverkeri. Operahuset exploderade i färg och själva skylinen skiftade mellan blå, grön, rosa och lila. Jag fylldes av den sortens magi som bara glödlampor kan skapa. Andra dagen blev en dag med shopping, god mat och lugn promenad. Jag spenderade en hel del tid i Chinatown och önskade att jag hade en sådan plats att gå till i Göteborg. Konstgalleriet och botaniska trädgården var det sista som fick mig att tycka att Sydney är en mycket vacker stad. Inte nödvändigtvis för att den har extraordinärt vackra byggnader eller människor utan för att den sitter ihop likt ett pussel av olika höjder, stilar, åldrar och kulturer. Inte ens deras spårvagn kan hålla sig på marken utan glider omkring runt andra våningen i form av en monorail.

 

Kommentera

