Torka!

Tuffa tider råder på Campus för tillfället! Folk där hemma kommer säkert tro att jag skämtar när jag säger att vattnet i Cape Coast håller på att ta slut. Dessvärre varken skämtar eller överdriver jag. Dammen i Cape Coast håller på och torkar ut (i väntan på att regnsäsongen ska dra igång) så inget hostel på Campus har rinnande vatten. Ingen nyhet för min del som inte haft rinnande vatten på tre månader… Däremot håller även vattenresorvarerna på att ta slut. Självklart är mitt hostel ett av dem där vattnet har tagit slut helt. Vattenreservoaren är så pass tömd att det inte ens droppar från den längre! Jag har kunnat borsta tänderna och laga mat tack vare mitt drickbara vatten som jag köper i små sachets. Det är däremot omöjligt mig för mig att kunna duscha, spola toaletten, diska och tvätta kläder (om jag inte skulle få för mig att leka rik och använda dricksvattnet…). Som ni kanske förstår känner jag mig inte jätte fräsch just nu…

Jag och min Kenyanska rumskompis beslutade oss därför för att göra allt i vår makt för att få tag på vatten igår. Det slutade i alla fall med att vi promenerade till närmsta hostel 10 minuter bort, smög in på deras innergård för att ta vatten från deras reservoar och sedan ”smög” tillbaka i mörkret bärandes två fulla hinkar på våra huvuden a la Ghana style. ”Smög” är för övrigt helt fel ord när man är en vit tjej bärandes en jätte hink på huvudet! Det var inte många som kunde låta bli att skratta när de såg mig passera på gatan… Jag bjuder på den gott folk! Och jag lär göra det många fler gånger för den hör processen kommer jag behöva göra om varje dag. För er som tycker synd om mig kan jag i alla fall säga att jag kommer ha väldigt starka nackmuskler och ett grymt balanssinne när jag kommer hem till Sverige!

Kommentera

