Frontal Kulturkrock

Den vanligaste frågan jag får från de där hemma är vad den största kulturkrocken jag har varit med om som utbytesstudent har varit. I början av min resa så var det en svår fråga eftersom att jag inte hade stött på särskilt många konflikter. Nu är jag säker på vad jag uppfattade som mest främmande jämfört med Sverige. När man säger ordet barnaga så tror jag att de flesta svenskar tänker på något hemskt, från det förgångna. Något som utan tvivel bör vara, och är, förbjudet. Men det är inte åsikten de har här. Jag låg och jäste i solen vid South Bank Beach när en pappa märkte att han två döttrar hade gått för långt från deras picknick-filt. Han släpade tillbaka flickorna och skällde högt på dem, han var extra arg på den äldre dottern. När hon som svar skrek, sådär som små barn gör när de känner sig skylldiga, att hon inte hörde honom ropa så blev han rasande. Han böjde sig ner över henne för att verka rejält stor och stark. Medan han vrålade åt henne så vände han på henne och slog henne på rumpan som om det var det mest naturliga för en pappa att göra. Jag kunde knappt tro mina ögon. Senare så berättade jag om händelsen för två av mina australiska vänner. De förklarade för mig att detta inte alls var ovanligt i Australien och att de båda själva blivit slagna som barn. En av tjejerna berättade om när hon hade gjort något dumt när hon var liten, struntat i sin pappas regler eller liknande. Han hade då tagit en sladd med en elkontakt i ena änden och slagit henne med kontaktänden. Enligt henne så var rädslan hon kände mot sina föräldrar det som gjorde henne till den hon är idag, en duktig flicka. Jag kände mig som om jag var transporterad till femtiotalet eftersom att jag själv har haft en väldigt snäll uppväxt. Att ”civiliserade” länder som Australien kan tillåta att barn blir slagna var något som jag inte hade räknat med. Men jag tror att det viktigaste med att resa är att se att även länder som kan verka likna Sverige kulturellt kan vara mer åtskilda från oss än vi tror.

One thought on “Frontal Kulturkrock

Kommentera

