Norsk film och rädslor

Under förra helgen så var jag på en fest arrangerad av Quest (grupp för utbytesstudenter på UQ) och Norsk (grupp för NORSKA utbytesstudenter). Det var där jag insåg hur många norrmän man hittar här. Som svensk så har jag redan tidigare känt mig som en i mängden men då kändes det löjligt hur många skandinaver man hittar i Brisbane. När jag pratade med ett par norrmän så fick jag veta att Solsidan har slagit igenom i vårt grannland. För att vara en bra granne så bestämde jag mig för att återgälda kulturbytet genom att se den norska storfilmen Kontiki. Jag tyckte verkligen om den, den var betydligt mer intressant än Berättelsen om Pi som är populär nu. Slutet var lite väl Hollywood för min smak men filmen var för övrigt vackert producerat. Den scenen som påverkade mig mest var en scen där det är rätt mycket hajar i med (inga spoilers). Jag kom på mig själv med att hyper-ventilera och insåg hur dessa djur påverkar något primitivt hos mig. Som ett brev på posten så berättade en norsk(!) tjej att man kan dyka tillsammans med sandrevhaj i närheten av Brisbane. De är inte farliga för människor men de ser nog så läskiga ut. Den nyfunna rädslan jag har upptäckt hos mig själv måste konfronteras. Kan knappt vänta till Juli då det är dags.

20130418-090330.jpg

One thought on “Norsk film och rädslor

Kommentera

