Fortsatt strejk

Strejken fortgår fortfarande så det händer inte så värst mycket på Campus just nu (för ovanlighetens skull). Jag försöker plugga inför våra final exams som börjar i maj men det har visat sig vara ganska svårt. Jag gick till biblioteket häromdagen med litteraturlistan till en av mina fyra kurser (som bestod av 15 olika böcker) och inte en enda fanns. Det kan tilläggas att det inte heller finns några bokaffärer här så hittar man inte boken på biblioteket finns den inte. Hur pluggar man då? Har man tur finns det en och annan artikel som ens föreläsare gör tillgänglig på biblioteket, annars är det bara att läsa föreläsningsanteckningarna och googla ett och annat (om man har tillgång till Internet det vill säga). Som ni märke är utbildningssystemet här ljusår från det hemma i Sverige – på både gott och ont!

En annan väldigt märkbar skillnad är ghananernas tidsperspektiv. Punktlighet är ingenting som är prioriterat här! Det var exempelvis meningen att jag skulle ha grupparbete i förrgår men efter en timme hade bara två personer (utav elva) kommit – jag och gruppledaren! Resten bestämde sig för att helt enkelt inte komma, men ingen var intresserad av att informera oss om det… Tidsoptimismen stämmer lika väl in på lärarna. En av mina föreläsare kommer alltid åtminstone 20 minuter sent. Häromveckan kom han så pass sent att han behövde dra över tiden med 15 minuter – något han genomförde genom att låsa dörren och gömma nycklarna i fickan så att ingen kunde fly.Det var definitivt första gången en Universitetslärare låst in mig i klassrummet haha! Det är händelser som sådana som är charmen med att studera i Ghana!

 

One thought on “Fortsatt strejk

Kommentera

